keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Teemu Keisteri: Finnish Guy Dancing

Teemu Keisteri: Finnish Guy Dancing 2013, kesto 3:56

Kuvaus teoksesta

Suomalainen mies tanssii kotivideolla niukat farkkushortsit jalassaan.

Tietoja taiteilijasta

Helsingissä asuva taiteilija Teemu Keisteri (s.1985 Espoo) on saanut paljon huomiota Ukkeli-hahmollaan, jota hän käyttää maalausten lisäksi myös esimerkiksi käsinmaalattujen uniikkien t-paitojen, postikorttien ja astioiden kuvitusaiheena. Ukkelin kautta Keisteri käsittelee humoristisesti kulttuuri-ilmiöitä, suomalaista elämäntyyliä ja usein myös itseään. Ukkelin lisäksi Keisteri tekee videotaidetta, taide- ja tanssiperformansseja, omaa musiikkia bändissä nimeltä PEU ja dj-keikkoja nimellä Windows95Man. Keisterin videotaide on saavuttanut fanijoukon erityisesti internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Keisteri on pyörittänyt myös galleria Kalleriaa Helsingin Kalliossa.

Teoksen teemat

Kansalliset stereotypiat ovat syntyneet tarpeesta yksinkertaistaa ja määritellä kulttuurista identiteettiä. Suomalaisuuden tyyppiesimerkit hiljaisuus, jurous tai rehellisyys eivät suoraan ole sidoksissa kansalaisten todellisiin luonteenpiirteisiin, vaan ihmiset ovat alttiita havainnoimaan ja huomioimaan stereotypioita tukevia piirteitä. Näin vanhat oletukset vahvistuvat. Pahimmillaan stereotypiat voivat olla haitallisia ja rajoittavia, mutta ne saattavat edustaa myös kansallisia arvoja ja ihanteita. 

Ihmisillä on myös erilaisia rooleja eri tilanteissa. Tavallisesti ne määrittyvät tilanteen ja yhteisön mukaan. Roolin kautta määritetään yksilön paikkaa ja tehtävää kyseisessä kontekstissa. Roolien voidaan nähdä syntyvän vuorovaikutuksessa. Siihen voi vaikuttaa itse, mutta siihen vaikuttavat myös muut tilanteessa olevat  henkilöt. Roolit taiteessa taas mahdollistavat irrottautumisen omasta persoonasta ja niiden kautta oleminen ja tekeminen muuttuu fiktiiviseksi tai leikilliseksi. Tällöin roolin voidaan nähdä tuovan suojaa. Roolin voidaan nähdä olevan suunniteltua, mutta se myös muuttuu ja elää tilanteessa. 

Roolin tarkka määritelmä ja merkitys riippuu asiayhteydestä. Arjessa ne määrittyvät tilanteen ja yhteisön mukaan. Roolit voivat olla ryhmässä annettuja tai omaksuttuja. Roolit taiteessa taas mahdollistavat irrottautumisen omasta persoonasta ja niiden kautta oleminen ja tekeminen muuttuu fiktiiviseksi tai leikilliseksi. Rooli tuo myös suojaa.

Teokseen liittyvät tehtävät:

1. Keskustelun tueksi

Katsokaa Teemu Keisterin videoteos Finnish Guy Dancing.

Mitä videoteoksessa tapahtuu?
Missä video on kuvattu?
Millainen musiikki videoteoksessa on? Mistä ääniraidalla puhutaan?
Millainen videon mies on?
Miltä hän näyttää?
Miten kuvailisit tanssia?
Mikä videossa on mielestäsi suomalaista?
Entä mikä videossa ei edusta mielestäsi suomalaisuutta?
Mistä teoksen huumori syntyy?

2. Suomalaisuus-video

Teemu Keisteri esittää teoksessaan tanssivaa suomalaista miestä.
Millaisia suomalaisuuden stereotypiota tiedät?
Millaisia stereotypioita löydät videoteoksesta? Entä miten teos rikkoo stereotypioita?
Mitä teos kertoo suomalaisuudesta?
Pohtikaa miten stereotypiat syntyvät?
Ovatko ne hyödyllisiä vai haitallisia?
Jos teoksen nimi muutettaisiin, miten se vaikuttaisi teoksen tulkintaan?
Mitä jos teoksessa tanssisikin nainen? Mitä jos tanssija olisi tummaihoinen?

Tehkää erilaisia kokeiluja Finnish Guy Dancing -videon kanssa. Voitte vaihtaa teoksen nimeä, musiikkia, muokata kuvaa ja sen värejä, lisätä jotain ja leikata teokseen mukaan pätkiä muista videosta tai kuvata materiaalia itse.
Miten videosta voisi tehdä vakavan?
Miten pelottavan?
Miten humoristisen?

Miten erilaisia kansallisia tai eri ihmisryhmiin liittyviä stereotypiota voidaan muuttaa?

3. Rooliasu on omakuva

Teemu Keisterillä on teoksissaan erilaisia rooleja, joissa hän pukeutuu, muuntautuu tai käyttäytyy eri tavoin. Roolien kautta taiteilija voi kehittää uuden identiteetin, kokeilla rajojaan ja ilmaista itseään haluamallaan tavalla.  

Pitäkää luokan tai koulun yhteinen roolienvaihtopäivä. Kaikki kirjoittavat yhden roolin lapuille ja laput laitetaan pussiin. Jokainen saa vuorollaan nostaa pussista yhden roolin itselleen ja suunnitella siihen sopivan rooliasun. Voitte myös halutessanne kehittää itsellenne jonkin aivan uuden roolin ja keksiä siihen sopivan asun ilman arvontaa.

Minkä roolin valitsit ja miksi?
Millaisia asioita roolihahmosi tekee?
Mikä kyseisessä asussa tai roolissa on kiinnostavaa?
Onko roolissa jotain samankaltaista itsesi kanssa? Entä miten se eroaa sinusta?

Esiintykää rooleissa ensin luokassa. Sitten voitte kokeilla esiintymistä muualla koulussa tai lähiympäristössä. Kokeilkaa ensin hahmonne vuorovaikutusta muiden luokan hahmojen kanssa ja tämän jälkeen mahdollisten muiden harjoituksen ulkopuolisten ihmisten kanssa. Miten hahmosi käyttäytyy ja toimii? Dokumentoikaa esityksiä eli performansseja kuvin ja videoin. 

Katsokaa esitykset tai editoikaa niistä kooste ja kertokaa esiintymiskokemuksistanne.

Mitä ulkoinen muutos saa aikaan sinussa ja ympäristössä?
Mitä kaikkea rooliasussa voi tehdä?
Syntyikö roolissa uusia elämyksiä ja havaintoja?
Millaisia tunteita kokemus tuotti?Pohtikaa oikean elämän ja arjen rooleja.
Miten käyttäydymme eri tilanteissa ja eri ryhmissä?
Millaisia rooleja meillä on eri tilanteisiin?
Vai ovatko ne rooleja?
Missä roolissa olen todellinen minä?
Entä miten roolit toimivat internetissä ja sosiaalisessa mediassa?