Primus Tempus

Azar Saiyar: Primus Tempus 2014, kesto 5:17
Kuvaus teoksesta
Televisiomainosten uudelleen järjestellyt palaset synnyttävät alkuperäisestä mainosmateriaalista erillisen illuusion. Kuvien lumoavuus ja vetovoimaisuus ovat edelleen läsnä – mutta ilman suoraa yhteyttä tuotteeseen. Kuvien tulkinta-avaruus hämärtyy, laajenee ja hämmentää.
Tietoja taiteilijasta
Azar Saiyar on Helsingissä asuva ja työskentelevä elokuvantekijä ja mediataitelilija. Toistuvia teemoja Saiyarin taiteellisessa työssä ovat kysymykset identiteetistä ja sen rajoista sekä ihmisen mahdollisuuksista vaikuttaa omaan elämäänsä ja elinympäristöönsä.
Teoksen teemat
Mainonnalla pyritään myymään tuotteita ja palveluita. Mainoksella on usein tarkoin valittu kohderyhmä. Uudet digitaaliset alustat tarjoavat markkinoijille mahdollisuuden tehdä kohdennetumpaa mainontaa kuin koskaan aiemmin.
Jaamme tietokoneiden, tablettien, älypuhelinten ja niissä käyttämiemme sovellusten kautta jatkuvasti käyttäjätietoa ulkopuolisille tahoille. Tieto siitä, mitä linkkiä klikkaamme, mitä ostamme, mitä katsomme tai kuuntelemme, ketä alamme seurata, kenen postauksesta tykkäämme ja missä liikumme, auttaa markkinoijia kohdentamaan mainoksia juuri sinulle. Internet-selaimet tuntuvat taianomaisesti tarjoavan kohdennettuja hakutuloksia, ja sosiaalisen median syötteeseen ilmestyy juuri määrättyihin tuotteisiin liittyviä postauksia.
Uudet digitaaliset kanavat ovat myös mahdollistaneet uudenlaisen mielikuva- ja vertaismarkkinoinnin erityisesti sosiaalisen median ja videobloggauksen kanavien avulla.
Teokseen liittyvät tehtävät:
1. Keskustelun tueksi
Azar Saiyar on koonnut teoksensa television mainoskuvastosta leikkaamistaan otoksista. Kuvat soljuvat ja toistuvat videon kuvavirrassa.
Millaisia kuvia Azar Saiyarin videoteoksessa oli? Millainen tunnelma kuvissa oli?
Mitä toistuvia elementtejä teoksesta löydät?
Miltä kuvat näyttävät, kun ne eivät ole osana mainosta?
Miten kuvat vaikuttavat toisiinsa? Muodostuuko kuville jokin tarina tai uusi merkitys?
Mistä tunnistat mainoksen?
Millaiset kuvat ovat myyviä ja miksi?
Entä millainen kuva ei ole myyvä?
Mitä on mielikuvamainonta?
Millaista mielikuvamainontaa olet nähnyt?
Millaista elämäntyyliä kyseisissä mainoksissa esitetään?
2. Esinefiktio
Ottakaa selvää mielikuvamainonnan keinoista. Millaisia mielleyhtymiä ja unelmia tuotteisiin liitetään ja miten? Missä kaikkialla voit nähdä mainoksia? Tutkikaa myös sosiaalisessa mediassa olevia mainoksia ja mainonnan keinoja.
Keksikää oma kuvitteellinen tuote tai tavara, jota haluatte mainostaa. Voitte myös keksiä uuden käyttötarkoituksen jo olemassa olevalle tuotteelle. Mainostettavan asian ei tarvitse olla todellinen, vaan se voi olla mielikuvituksen tuotetta.
Mitä mainoksessa halutaan kertoa? Mikä on tuotteen tarina?
Mistä se on tullut?
Miten se on valmistettu?
Mitä kaikkea sillä voi tehdä?
Millaiset ihmiset ostavat tuotetta? Millaista lifestyleä tuotteen käyttäjä edustaa?
Kuvatkaa tuotteelle lyhyt mainosvideo.
Katsokaa kaikkien mainokset ja pohtikaa, kenelle mainos on suunnattu.
Millaisia tarinoita ja lifestylea mainoksissa oli?
Pohtikaa tuotteenne elinkaarta.
Milloin sen käyttö päättyy?
Voisiko sitä kuitenkin käyttää?
Mitä valitsemallenne tuotteelle tapahtuu, kun siitä tulee lopullisesti käyttökelvoton?
Voiko käyttökelvotonta esinettä vielä käyttää jotenkin?
3. Maailman ihanin video
Tehkää videokollaasi otsikolla Maailman ihanin video! Voitte käyttää edellisessä tehtävässä tekemienne mainosten kuvamateriaalia tai etsiä avoimesti käytettäviä videoklippejä internetistä (esimerkiksi Internet Archiven Stock Footage -arkistosta). Tutustukaa ensin Creative Commons -lisensseihin tunnistaaksenne, mitä video-otoksia saa käyttää avoimesti vai tarvitseeko esimerkiksi tekijä mainita. (https://creativecommons.fi/)
Pohtikaa myös mitä muiden kuvaamien materiaalien käyttöön liittyy? Milloin niitä saa käyttää ja mihin?
Koostakaa materiaalista videoita Azar Saiyarin tapaan, yhdistelemällä erilaisia videoklippejä. Katsokaa videot yhdessä ja pohtikaa, miten kuvat vaikuttavat toisiinsa? Luokaa videolle myös ääniraita. Voitte käyttää Creative Commons -lisensoitua musiikkia tai ääniefektejä.
Millainen on sinun ihana videosi? Millainen tunnelma siinä on? Miten kuvat ja äänet välittävät tätä tunnelmaa?
4. Kuvasarjahippa
Viestihipassa kuvasarjoja voidaan tehdä 3–5 hengen ryhmissä. Ensimmäinen ottaa kuvan valitsemastaan aiheesta. Kuva lähetetään ryhmässä seuraavalle, joka ottaa uuden kuvan, josta kahden kuvan välille voisi syntyä asiayhteys tai ajatus. Esimerkiksi kuva lapsesta ja kuva lahjapaketista luo ajatuksen syntymäpäivästä ja tunteen ilosta.
Kuva lähetetään aina eteenpäin seuraavalle, minkä jälkeen kaikki kuvat katsotaan rinnakkain niiden ottamisjärjestyksessä ja pohditaan mitä asiayhteyksiä sarjoista löydätte.
Syntyikö kaikista kuvista jokin kokonaisuus/tunnelma/tarina?
Miten kokonaisuus muuttuu jos kuvien järjestys vaihtuu? Vai muuttuuko se?
Voitte tehdä harjoituksen useita kertoja ja kokeilla samaa myös lyhyillä videoklipeillä.
