AVAIMIA ELOKUVAAN – selkokielinen oppimateriaali
Elokuva on monipuolinen taiteen muoto,
jonka avulla voidaan kertoa erilaisista asioista.
Elokuvien tulkitsemiseen tarvitaan lukutaitoa.
Silloin voi tehdä tulkintoja siitä,
mitä näkee ja kuulee elokuvassa.
Kun tulkitset elokuvia,
voit käyttää apunasi esitteen tehtäviä.
Tehtävät ovat kysymyksiä,
jotka liittyvät elokuvaan.
Otsikot kertovat,
mitä asioita tehtävissä pohditaan.
Voit käyttää tehtäviä,
kun tulkitset tiettyä elokuvaa tai
harjoittelet elokuvien lukutaitoa.
Elokuvan viesti ja vaikutus
- Kuka elokuvan on tehnyt?
Miksi hän on tehnyt elokuvan?
Mistä näkökulmasta elokuva on tehty? - Voitko tiivistää elokuvan yhteen väitteeseen?
Oletko samaa mieltä väitteen kanssa? - Millaisia tunteita elokuva herättää sinussa?
Miksi elokuva herättää sellaisia tunteita? - Miten elokuvan aihe on rajattu?
Mitä elokuvassa ei kerrota?
Mitä tietoa elokuva sisältää?
Millaisia arvoja elokuvassa on?
Arvoja voivat olla esimerkiksi valta,
rakkaus, oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo. - Miten oma taustasi ja kokemuksesi
vaikuttavat elokuvan katsomiseen?
Elokuvan tarina
- Oliko elokuvassa juoni?
Miten kertoisit juonesta lyhyesti? - Millainen elokuvan rakenne on?
Onko elokuvassa alku, keskikohta ja loppu? - Mikä on elokuvan hauskin,
surullisin tai jännittävin kohta?
Onko elokuvan loppu onnellinen? - Ristiriita on eroa tai vastakkainasettelua
kahden asian tai ihmisen välillä.
Millaisia ristiriitoja elokuvassa on?
Miten ristiriidat vaikuttavat tarinaan?
Mikä ristiriitoja aiheuttaa? - Miten elokuvan rakenne vaikuttaa tarinaan,
tarinan tulkintaan ja katsojan tunteisiin?
Elokuvan henkilöt
- Kuka on elokuvan päähenkilö?
Millainen hän on?
Miltä hän näyttää?
Millaisia asioita päähenkilö voi tehdä?
Millaisia asioita päähenkilö ei voi tehdä?
- Millaisia elokuvan muut hahmot ovat?
Mikä on heidän suhteensa päähenkilöön? - Millaisia tunteita elokuvan henkilöillä on?
- Samastutko johonkin elokuvan hahmoista?
Keneen samastut?
Miksi samastut häneen? - Kuka elokuvassa käyttää valtaa?
Kuka tekee päätöksiä ja ratkaisuja?
Kuka hahmoista on äänessä?
Kuka hahmoista on hiljaa?
Ketkä kommunikoivat keskenään?
Millaisia hahmoja elokuvassa ei nähdä?
Elokuvan kieli
- Miten elokuva on tehty?
Pohdi esimerkiksi puvustusta, lavastusta,
tapahtumapaikkoja, kuvakulmia,
rajauksia, valaistusta ja värejä. - Elokuvan rytmiin vaikuttaa esimerkiksi se,
kuinka nopeasti asiat tapahtuvat.
Millainen elokuvan rytmi on?
Miten leikkaus vaikuttaa elokuvaan? - Millaista musiikkia elokuvassa on?
Mitä muita ääniä elokuvassa on? - Elokuvassa käytetään erilaisia keinoja,
kuten musiikkia, valoja, värejä ja kuvakulmia.
Millainen kokonaisuus keinoista muodostuu?
Miksi elokuvassa on käytetty näitä keinoja?
Miten keinot vaikuttavat sinuun?
Mitä elokuva näyttää, mutta ei selitä? - Mitä elokuvan rajaukset, kuvakulmat
ja värit kertovat elokuvan henkilöistä?
Mihin kamera on asetettu?
Miten kamera kuvaa elokuvan eri hahmoja?
Elokuvakulttuuri
- Mitkä olivat ennakko-odotuksesi elokuvaa kohtaan?
Miksi sinulla oli sellaisia ennakko-odotuksia? - Elokuvat edustavat eri lajityyppejä eli genrejä.
Genrejä ovat esimerkiksi komedia,
kauhu, fantasia ja jännitys.
Mitä genreä elokuva edustaa?
Millaisia genren tunnusmerkkejä elokuvassa on?
Mitä muita saman genren elokuvia olet nähnyt? - Markkinointi on elokuvan mainostamista.
Miten elokuvaa markkinoidaan?
Kenelle elokuvaa markkinoidaan?
Miten ennakkomarkkinointi eroaa lopullisesta elokuvasta?
Liittyykö elokuvaan oheistuotteita,
kuten vaatteita, julisteita tai leluhahmoja? - Kenelle suosittelisit elokuvaa?
Miksi suosittelisit elokuvaa hänelle?
Millaisia arvosteluja elokuvasta on julkaistu? - Missä ja milloin katsot elokuvan?
Kenen kanssa katsot elokuvan?
Miten se vaikuttaa katsomiskokemukseesi
ja mielipiteeseesi elokuvasta?
Lue lisää elokuvista ja tehtävistä
osoitteessa www.koulukino.fi.
Sivusto ei ole selkokielinen.
Lataa selkokielinen Avaimia elokuvaan -esite:
