keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Elokuvilla on monta kuvaan ja ääneen perustuvaa omaa vakiintunutta kerrontatekniikkaansa, joita ovat muun muassa lavastus, valaistus, leikkaus, kuvaus, erikoistehosteet, musiikki ja muu äänimaailma. Elokuvakerronnan voidaan ajatella jakautuvan kolmeen perusasiaan:
1) elokuva ei kerro, se näyttää
2) elokuvaaminen on ajan ja tilan rajaamista
3) leikkaukset luovat merkitystä.
Lisää elokuvakerronnasta voit lukea esimerkiksi Kavin elokuvapolulta tai Ismo Kiesiläisen Elokuvakerronnan kolme perusasiaa -oppaasta.

Tehtäviä

1. Mikä elokuvan Baby Jane kerronnassa kiinnitti huomiosi? Miksi?

2. Millainen aikarakenne elokuvassa oli? Miten elokuvan leikkaus vaikutti rakenteen luomiseen?

3. Millainen tunnelma elokuvassa mielestäsi oli? Millä tavalla elokuvan leikkaus loi tunnelmaa ja merkitystä tarinalle? Anna muutama esimerkki.

4. Ohjaaja Gauriloff kertoo elokuvan pohjana olleesta Sofi Oksasen kirjasta nousseen esiin kaksi visuaalisesti erilaista maailmaa (Lähde: elokuvan tiedote), huomasitko nämä? Millaisin elokuvallisin keinoin nämä luotiin?

5. Oliko elokuvan tarinaa mielestäsi helppo vai vaikea seurata? Miksi?

6. Ohjaaja Gauriloff on tullut tutuksi dokumenttiohjaajana, näkyykö tämä mielestäsi elokuvassa?

7. Tutustu lavastajan työhön ja lavastuksen merkitykseen myös Baby Janen lavastussuunnittelijana toimineen Sattva-Hanna Toiviaisen Kelaamo-haastattelussa sekä Kelaamon artikkelissa Tekijät: Lavastaja Juha-Matti Toppinen. Pohdi sitten, miten lavastus rakensi merkityksiä ja henkilöhahmoja Baby Jane -elokuvassa.