keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

1. a) Ketkä kannustavat tai vastustavat Billyn balettiharrastusta? Miksi Billyn isä ei pidä balettiharrastuksesta?  

b) Mieti yksi harrastus, joka mielestäsi sopii erityisen hyvin tyttöjen harrastukseksi ja yksi poikien harrastukseksi. Kerätkää ehdotukset listaksi. Mikä tekee harrastuksesta tyttömäisen tai poikamaisen? Perustele mielipiteesi. 
 
c) Tehkää koulullanne gallup tyttöjen ja poikien harrastuksista. Löytyykö niistä erityisiä tyttöjen tai poikien harrastuksia? Mitkä ovat tämän päivän suosikkiharrastuksia? Kysykää vanhemmiltanne, mitä he ovat harrastaneet ollessaan 10-13 -vuotiaita. Mitkä olivat silloin suosikkiharrastuksia? Mitä samoja tai erilaisia harrastuksia löydätte? 
 
d) Järjestäkää väittely. Väittelyparit, 2 vastaan 2 oppilasta, voidaan arpoa valmiiksi. Väittelyaiheet voivat olla esimerkiksi seuraavanlaisia:  
  • Baletti on monipuolisempaa kuin nyrkkeily / Nyrkkeily on monipuolisempaa kuin baletti  
  • Skeittailu on poikien laji / Skeittailu sopii erityisesti tytöille 
  • Ratsastus sopii kaikille / Ratsastus on varakkaiden tyttöjen laji  
 
2. a) Esitelkää luokassa omia harrastuksistanne sekä niissä tarvittavia varusteita. 
 
b) Järjestäkää koululle avoimien ovien päivä, jonka teemana ovat erilaiset harrastukset. Päivän aikana eri harrastekerhot ja urheiluseurat esittelevät toimintaansa sekä antavat lajinäytöksiä. Harrastepäivänä on mahdollisuus tutustua paikkakunnan harrastemahdollisuuksiin sekä ilmoittautua toimintaan mukaan.