keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Pelkojen kohtaaminen ja niiden ylittäminen 

Flow (2024). Kuva: Elävän kuvan keskus ELKE ry.

Ohjaaja Gintis Zilbalodis on kertonut, että Flow-elokuvassa hän halusi keskittyä erityisesti eläinten välisiin suhteisiin ja ulkopuolisten pelkoon, jota hän pitää tärkeämpänä teemana Flow:ssa kuin pelkkää kissan pelkoa vettä kohtaan.  

Keskustelukysymykset

  • Minkälaisia haasteita elokuvan päähahmo, pieni musta kissa, kohtaa?  
  • Kuka auttaa kissaa haasteiden ylittämisessä?  
  • Mitä hän pelkää eniten? Miten hän kohtaa pelkonsa?  
  • Onko eläinten yhteistyö haastavaa? Miten se vaikuttaa kissahahmon kehittymiseen?  

Taidetehtävät

Ulkopuoli / Sisäpuoli

Tarvikkeet: paperi tai paperinaamiot, guassi- tai akryylimaalit, sanoma- ja aikakauslehtiä ym.

Tehtävä voidaan toteuttaa paperille, josta käytetään molempia puolia, tai vaihtoehtoisesti käyttää valmiita paperinaamioita.  

Naamion ulkopuolelle maalataan, piirretään tai liimataan kuvia edustamaan sitä minää, jonka näytämme maailmalle. Naamion sisäpuolelle kuvataan se minä, jota emme helposti näytä – omia sisäisiä ajatuksia, tunteita ja ominaisuuksia. Tehtävän avulla pohditaan, mitä haluamme näyttää itsestämme toisille ja miksi valitsemme olla näyttämättä tiettyjä asioita.  
 

Rohkeus ja pelko  

Tarvikkeet: paperi, guassi- tai akryylimaalit tai kuivapastelliliidut

Maalaa paperille, miten kuvittelet rohkeuden ja pelon. Pohdi maalatessasi, millainen vuorovaikutus näillä käsitteillä voi olla. Voivatko nämä vastakkaiset elementit toimia yhdessä rakentavasti? Entä päinvastoin, hajottavasti? Miten rohkeus ja pelko toimivat suhteessa toisiinsa? Toteutus voi olla abstrakti tai esittävä; rohkeus ja pelko voivat ilmetä hahmoina tai pelkästään muotoina.