keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Sota, nationalismi ja viholliskuva

Frantz kuvaa kahden ihmisen kautta kahta entistä vihollismaata juuri sodan päättymisen jälkeen. Molemmilta puolilta on kaatunut nuoria miehiä. Ohjaaja kertoi Suomessa vieraillessaan, että hänen kotimaassaan Ranskassa on tehty paljon elokuvia sodista ranskalaisten kannalta nähtynä, mutta hän halusi katsoa sotaa hävinneen kannalta. Elokuvassa on paljon rinnakkaiskohtauksia, samanlaisina toistuvia kohtauksia niin Saksasta kuin Ranskasta. Näitä ovat mm. kansallislaulun laulaminen: saksalaishotelin kapakassa lauletaan Saksan kansallislaulua, Ranskassa Marseljeesia.

  • Mitä tapahtui 1. maailmansodassa ja ketkä olivat vihollisia? Kumpi hävisi sodan, Saksa vai Ranska?
  • Listatkaa ryhmissä: mitä muita samanlaisia kohtauksia rajan molemmin puolin elokuvassa on? Mitä ohjaaja halusi kertoa näillä kohtauksilla, esimerkiksi kansallislaulukohtauksilla? Millaisina ohjaaja kuvaa saksalaiset, entä ranskalaiset?
  • Ketkä elokuvan saksalaisista suhtautuvat myönteisesti Adrieniin, ketkä kielteisesti? Muuttuuko kenenkään suhtautuminen ja miksi?

Elokuvakriitikko Pertti Avola pitää elokuvan loppua toiveikkaana ”siitä huolimatta, ettei Ozon väistö sitä, mitä pari vuosikymmentä myöhemmin oli tulossa”. (HS, 7.4.2017).
Pidätkö itse elokuvan loppua positiivisena? Miksi?
Mihin Avola viittaa parin vuosikymmenen päästä tulevalla? Miten elokuvassa viitataan siihen?

Ohjaaja on sanonut elokuvansa olevan ajankohtainen tänäkin päivänä. Millä tavalla? Mitä viholliskuvia tänä päivänä on? Ketkä ovat vihollisia eri puolilla maailmaa?