Elokuvan katsomisen jälkeen
1. a) Keskustelkaa katsomiskokemuksesta:
- Millaisen vaikutuksen Havukka-ahon ajattelija teki sinuun?
- Mikä oli mieleenpainuvinta, mikä kiinnostavinta, mikä kummallisinta?
- Mitä ajattelit elokuvan kuvauspaikoista, maisemista, lavastuksesta, puvustuksesta?
- Millaisen visuaalisen elämyksen elokuva sinulle tarjosi?
- Mikä oli mielestäsi elokuvan paras/hauskin/kaunein kohtaus?
- Olisiko jotain voinut jättää poiskin?
- Kuka tai ketkä olivat elokuvan kiinnostavimmat henkilöt?
b) Keskustelkaa Havukka-ahon ajattelijan kerronnasta:
- Mihin aikaan tarina sijoittuu, mistä sen voi päätellä?
- Mitä haukka edustaa elokuvan kerronnassa, mitä merkityksiä siihen liitetään?
- Mistä elokuvan huumori syntyy? Entä traagisuus?
- Miten tiivistäisit elokuvan sanoman?
Keskustelkaa Havukka-ahon ajattelijan henkilöistä:
- Millaista yhteisöä elokuva kuvaa?
- Mikä Konstassa ärsyttää Iidaa, miksi hän kuitenkin sietää miestä?
- Miten Konstan ja ”lisenssien” suhteet kehittyvät tarinan edetessä?
- Miksi Konsta Pylkkänen haluaa häätää metsässä tapaamansa tuttavan etelämmäs?
2. Aiheita pienryhmäkeskusteluihin ja -tehtäviin:
Millaisessa yhteiskunnassa Havukka-ahon ajattelijassa eletään? Miten esimerkiksi varallisuus- ja koulutuserot näkyvät ihmisten elämässä? Millaisia elinkeinoja tarinan ihmisillä on?
- Miten Konsta Pylkkänen elättää itsensä?
- Millaisia taitoja ja millaista tietoa hänellä on? Vertaa Pylkkäsen ja ”lisenssien”, Matin ja Puten, taitoja ja tietoja toisiinsa. Miten elokuva ottaa kantaa koulutukseen ja sen merkitykseen yksilölle?
- Konsta Pylkkästä näytellyt Kai Lehtinen toivoi Ouluradion haastattelussa (7.12.2009) etenkin nuorten katsojien löytävän Havukka-ahon ajattelijan ”raikkaan anarkismin”. Mitä arvelet Lehtisen tällä tarkoittavan?
- ”Lisenssit” epäilevät kyläläisten juorujen perusteella Konstan isäksi itseään ”suurta mestaria”, vuosisadan alussa Kainuussa työskennellyttä tunnettua taidemaalaria, jonka eräässä teoksessa nuori nainen kahlaa järvessä lumpeenkukkien seassa. Kehen taiteilijaan tällä voitaisiin viitata?
3. a) Kuuntele Radion teatteriosaston Havukka-ahon ajattelija -kuunnelman (v. 1962) katkelmia YLEn Elävästä arkistosta. Vertaa kuunnelmaa elokuvaan. Miten kuunnelma eroaa elokuvaversiosta? Mitä yhteistä näillä tulkinnoilla mielestäsi on?
b) Vertaa Veikko Huovisen Havukka-ahon ajattelija -kirjaa Kari Väänäsen käsikirjoittamaan ja ohjaamaan Havukka-ahon ajattelija -elokuvaan. Vertaa näyttelijä Kai Lehtisen julkisuuskuvaa Konsta Pylkkäsen henkilöhahmoon Havukka-ahon ajattelijassa. Miksi juuri Lehtinen on valittu Pylkkäsen rooliin?
Lue Me Naisissa 16.3.2006 ilmestynyt Kai Lehtisen haastattelu.
c) Tutustukaa elokuvan taustoihin. Etsikää elokuvan tekoa edeltäneeseen prosessiin liittyviä lehtiartikkeleita ja haastatteluja. Miten esimerkiksi ohjaaja-käsikirjoittaja Kari Väänänen on työskennellyt? Miksi hän on valinnut juuri Havukka-ahon ajattelijan, mitä se hänelle merkitsee? Entä miten pääosan esittäjä Kai Lehtinen on rooliinsa suhtautunut?
© Koulukino 2024