keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

1. Ajattele hetki käsitettä ”köyhä”, ja kirjoita ranskalaisilla viivoilla mieleesi tulevia sanoja. Tämän tehtyäsi tarkastele sanoja, jotka olet kirjoittanut. Kuinka moni liittyy siihen, millainen ajatustesi köyhä on ihmisenä, ja kuinka moni siihen, missä tilanteessa hän on elämässään?

2. Mieti ensin Katien ja sitten Daniel Blaken valintoja. Mieti, millä eri tavoilla köyhyys heidän elämässään näkyy. Olisivatko he voineet tehdä jotain toisin? Miten neuvoisit heitä elokuvan eri tilanteissa?

3. Lue Jani Käärön kolumni ”Köyhyys on aivoja syövä loinen” ja Ari Katron mielipidekirjoitus ”Terveelliset elämäntavat eivät ole rahasta kiinni”. Millaisen kuvan köyhyydestä kirjoittajat luovat? Eläydy vuorotellen kummankin kirjoittajan ajatusmaailmaan ja mieti, millaisen neuvon antaisit jos sinulta kysyttäisiin, miten Suomen työttömyysturvaa tulee kehittää seuraavien neljän vuoden aikana?

4. Seuraava sitaatti on elokuvan ohjaajalta Ken Loachilta, Guardian –lehden haastattelusta:
”Oikeistolaisessa taiteessa, elokuvissa, kirjoissa, missä vaan, esitetään köyhät mielellään uhreina, koska se on hyväntekeväisyyden politiikkaa – kartanonrouva kulkemassa ympäriinsä jouluna. ´Köyhiä tulee aina olemaan, sellainen maailma vain on. Meidän täytyy vain olla kilttejä heille.´ Vasemmistopolitiikassa taas katsotaan että köyhyys on luokkayhteiskunnan tuote, ja että ihmiset kyllä vastustavat sitä. Tätä vastarintaa me tahdomme arvostaa, näyttää, juhlia. Joten Daniel Blake ei anele, hänellä on itsekunnioituksensa."
a) Miten Loachin mainitsema vastarinta ja pyrkimys itsekunnioituksen säilyttämiseen mahdottoman tuntuisista olosuhteista huolimatta näkyy elokuvassa?
b) Miten se voisi näkyä todellisissa yhteyksissä nykymaailmassa?