Kulttuurinen osaaminen
Vinkkejä opettajalle keskusteluun valmistautumiseksi Valmistaudu aiheesta keskusteluun pohtimalla omaa suhdettasi käsiteltävään elokuvaan ja eri taustoista tulevien ihmisten kohtaamiseen. Omien oletusten, normien ja ennakkoluulojen pohtimisessa voi hyödyntää esimerkiksi kulttuurisensitiivistä mediakasvatusta. Aiheen käsittelyn oppilaiden kanssa voi pohjustaa käymällä läpi turvallisemman tilan periaatteet, joista löytyy monenlaisia erilaisia sovelluksia verkosta. Kulttuurisensitiivisestä mediakasvatuksesta ja turvallisemman tilan periaatteista katso esimerkiksi Muiden mediasta meidän mediaksi. Kulttuurisensitiivisen mediakasvatuksen materiaali. Koulukinon vinkkejä turvallisen tilan luomiseen elokuvan katsomis- ja purkamistilanteessa. |
- Keskustelkaa yhdessä siitä, mitkä asiat tuntuvat tutuilta ja vierailta elokuvaa katsoessa?
- Millaisia tunteita herää jos tunnistat jonkin asian tutuksi tai jos se tuntuu itsellesi täysin vieraalta?
- Elokuvassa kuvataan Bhutanin pääkaupunkia Thimphua ja vuoristossa sijaitsevaa Lunanan kylää. Pohdi millaisena kaupungin ja maaseudun suhde elokuvassa esitetään? Entä mitä ajatuksia herää jos pohdit asiaa Suomen maaseudun ja kaupunkien näkökulmasta?
- Miten kaupungissa asuvan opettajan ja kyläläisten elämät eroavat toisistaan? Onko heidän ympärillä olevat yhteisöt ja suhde niihin erilaisia? Löydätkö näistä tarttumapintaa omaan elämääsi?
© Koulukino 2025