keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Pohdi elokuvan lavastusta ja rekvisiittaa: millaisia paikkoja ovat hotelli, Hannan huone ja käsilaukun omistajan koti? Mitä tietoa niiden kautta annetaan elokuvan henkilöistä, ja millaisen tunnelman ne luovat? 

Entä millainen esine on itse elokuvalle nimen antanut käsilaukku? Kuvaile käsilaukkua esineenä sekä sen omistajan, Hannan että Juhon näkökulmasta. 

                                                                                    *

Miten henkilöt esitellään, ja mitkä piirteet heistä nousevat esille. Onko heihin helppo samaistua, vai seurasitko tarinaa enemmän ulkopuolelta?

Mikä on Hannan elämäntilanne verrattuna käsilaukun omistajan ja hänen miehensä tilanteeseen? Esitetäänkö Hanna enemmän persoonansa ja valintojensa vai elämäntilanteensa ja sosiaalisen sekä taloudellisen asemansa kautta? 

                                                                                    *

Miksi Hanna vei kirjeen miehelle? Oliko teko sinusta oikein vai väärin? Perustele. Vaikuttiko siihen, onko teko sinusta oikein vai väärin, Hannan syyt tekoon, teon seuraukset vai jokin muu? Millaista moraaliteoriaa tapasi punnita Hannan teko edusti? 

Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa? 

                                                                                    *

Kirsi Portaan (Väestöliitto) mukaan seksuaalisen häirinnän voi määritellä vaikka seuraavasti: 

”Seksuaalista häirintää voi olla esimerkiksi kaksimieliset vitsit tai puheet tai vihjailevat, seksistiset kuvat, joita lähetetään toiselle henkilölle, tai seksuaaliset vihjailut. Ne voi olla sanallisia, ne voi olla ilmeitä, ne voi olla eleitä. Myös epäasiallinen koskettelu (…) tai esimerkiksi intiimit kysymykset, jotka ei liity siihen tilanteeseen. Häirinnästä yleensä seuraa kokijalle hyvin hämmentynyt, ahdistunut, jopa pelottava tai outo olo.”

  • Mikä petetyn miehen käytöksessä (hotellihuonekohtauksessa tapahtuva kohtaus) oli seksuaalista häirintää?
  • Oliko häirintäkohtaus tarinan kannalta perusteltu? Jos, niin miten?

 

                                                                                    *

Vertaile Hannan kohtaamisia petetyn miehen ja Juhon kanssa hotellihuoneessa:  

  • Miten miehet saapuvat huoneeseen? Mikä on sängyn petaamisen rooli kohtauksessa, ja miten miehet suhtautuvat petaamiseen? Kuka hallitsee kohtaamista, ja mikä on Hannan rooli tilanteessa?  
  • Vertaa lopuksi petetyn miehen puhetta Hannalle Juhon kommenttiin ”opeta” ja elokuvan lopetukseen. Rinnastuvatko ne toisiinsa millään tavalla? Miten niiden kautta voisi avata elokuvan sanomaa? 

Keilahallin ulkopuolella Juho sanoo Hannalle: ”Jos kerran rakastat sitä ni siihe ei auta mikään, se ei lopu ennenku vasta sitten ku se loppuu ja sitä taas ei tiiä että millon!”

  • Voiko tätä lausetta soveltaa juuri sen hetken lisäksi muualla elokuvan maailmassa?  
  • Millaisen kuvan rakkaudesta elokuva ylipäätään antaa, ja mitä mieltä siitä olet?