Komedian kepeyttä ja kapinaa
Komedia-kerronnan juuret ovat syvällä ihmiskunnan historiassa. Komediassa ylitetään rajoja ja rikotaan sovittuja sääntöjä – liittyivät ne sitten käytökseen, yhteiskunnan normeihin tai itse kerrontaan. Komediassa voidaan käyttäytyä epäsovinnaisesti, haastaa valtarakenteita, ristiinpukeutua tai leikitellä fiktion omilla kerronnan keinoilla. Lue lisää Elokuvapolulta
Romanttinen komedia on suosittu, mutta ”naisten” lajityyppinä ja kliseisenä usein väheksytty genre. Sen kerronta perustuu väärinkäsityksille, jotka estävät rakastavaisia saamasta toisiaan, mutta yleensä sen lopputulema on ”onnistunut”. Lue lisää tästä.
Taitavasti tehty screwball-komedia oli 1930–40-luvun Hollywoodissa suosittu genre, joka perustui mm. nokkelaan dialogiin, sukupuolten väliseen nahisteluun ja vauhdikkaisiin juonenkäänteisiin. Usein niissä kuvataan yhteiskuntaluokkien välisiä ristiriitoja. Vaalan, Joutsenon ja Tetin elokuvat perustuivat pitkälti tälle konseptille. Elokuvien leimuavan dialogin kirjoitti Bergroth, kun taas Vaala ja Joutseno hahmottelivat tapahtumat ja juonenkäänteet.
1. Miten romanttinen komedia poikkeaa peruskomediasta? Millaisia romanttisen komedian elementtejä Morsian yllättää elokuvassa on?
2. Kuvittele, että Morsian yllättää -elokuvasta oltaisiin tekemässä uusintafilmatisointia, mikä elokuvassa muuttuisi? Pohdi tätä henkilöhahmojen, tapahtumapaikkojen ja juonenkäänteiden osalta.
3. Mihin Morsian yllättää -elokuvan hauskuus mielestäsi perustuu? Mille elokuvassa nauretaan? Mistä esim. dialogin tunnistaa komedian dialogiksi?
4. Lue Helsingin sanomien artikkeli romanttisen komedian lajityypin nykytilanteesta: Romanttisia komedioita syytetään kliseistä, parisuhteiden tuhoamisesta ja vaanijoiden kannustamisesta – Mutta ovatko myytit totta? Miten lehtijutun mukaan romanttisen komedian arvostukseen vaikuttaa sen mieltäminen ”naiselokuvaksi”? Mistä arvelette sen johtuvan?
5. Morsian yllättää -elokuvasta kirjoitettiin aikalaisarviossa seuraavasti:
"Suomi-Filmi on valmistanut pienen ja näppärän komedian, jolla on se hyvä puoli, että sen käsikirjoitus todistaa älykästä tekotapaa ja että se filmilliseltä kokoonpanoltaan vaikuttaa elegantilta ja huolitellulta. Lisäksi sen parodinen sävy tekee kerrassaan virkistävän vaikutuksen monien viimeaikoina nähtyjen tunnepitoisten elokuvallisten kyhäysten jälkeen. [- -] Valentin Vaala on omalta osaltaan korostanut käsikirjoituksen pikanttia ja leikillistä sävyä. Henkilöohjaus ansiokasta ja komedian hengen mukaista, keskustelu harvinaisen luontevaa ja vauhti ilakoivan kevyt." luonnehti T. A. (Toini Aaltonen, Suomen Sosiaalidemokraatti 30.4.1941, Elonet).
- Mitä mieltä olet tästä luonnehdinnasta? Pitääkö se edelleen paikkansa?
- Eläydy 40-luvun elokuvakriitikon asemaan ja kirjoita elokuvasta kritiikki, joka olisi voitu julkaista vuoden 1941 lehdessä.
6. Kuuntele Valentin Vaalan haastattelu vuodelta 1969 Yle Areenasta. Mitä Vaala kertoo työskentelytavoistaan ja erityisesti komedian tekemisestä?
7. Keskustelkaa komedioista:
- Minkä lajityypin komedioista pidät eniten? Mikä niissä viehättää?
- Onko paras komedia se joka naurattaa eniten, vai haluatko komedialta muutakin?
- Mikä on paras näkemäsi komedia? Koska näit sen? Naurattako se yhä?
- Komediat ovat ajassa kiinni ja usein parhaimmillaan ajankohtaisena. Mistä arvelet sen johtuvan? Millaiset komediat kestävät paremmin aikaa? Millainen komedia vanhenee nopeammin?