Toiminnallisia tehtäviä
1. Maalataan elokuvan tunnelmia: pimeää metsää, iloisia häitä, nuotiopiirejä. Mikä jäi parhaiten mieleen? Millaisia värejä elokuvassa oli?
2. Eläviä patsaita
a) Mitä tunteita elokuvan hahmot kokivat? Tehdään patsaita elokuvan tunnesanoista. Kasvojen ilmeillä on helppo aloittaa. Seuraavaksi ilmennetään tunnetilaa koko vartalolla. Aikuinen kulkee patsaiden luo ja koskettaa niitä vuorollaan olkapäähän; mitähän patsas sanoo, kun se näyttää tuollaiselta?
b) Tehdään patsaita 3-4 lapsen ryhmissä. Yksi asetellaan patsaaksi. Muut määräävät myös ilmeen joka patsaalla täytyy olla. Vaihdetaan osia.
c) Kokeillaan kuinka 3-4 lasta saa muodostettua yhteispatsaan.
3. Positiivisuuspiiri
Istutaan piirissä. Aikuisella on esim. kaunis kivi, jonka hän kertoo tuottavan hyvää mieltä kaikille, jotka saavat pitää sitä kädessään. Hän antaa kiven varovasti jollekin lapsista. Muut lapset saavat sanoa hyviä asioita siitä lapsesta, joka pitää kiveä. Sitten kivi annetaan varovasti eteenpäin. Näin jatketaan, kunnes kaikki ovat saaneet kuulla itsestään jotakin hyvää.
4. Turvapaikka
Missä ja milloin on hyvä olla? Piirretään oma turvapaikka. Kerrotaan toisille paikasta.
5.Kirje uudelle ystävälle
Kirjoitetaan / piirretään kuva uudelle ystävälle. Aikuisen on hyvä ohjata työskentelyä niin, että kaikki saavat postia. Pyritään siihen, että kirjeen saa hän, jota lähettäjä ei vielä niin hyvin tunne.
6. Metsäretki
a) Kerätään metsäretkeltä aarteita. Kootaan aarteet yhteen ja kukin lapsi saa esitellä omansa.
b) Kerätään luonnosta aineksia omaan pöytäteatteriin. Lapset voivat pareittain tai pienissä ryhmissä rakentaa metsänäyttämön tukevalle alustalle. Hahmot voivat olla pieniä leluja tai ne voi tehdä itse. Tarina voi olla omin sanoin kerrottu Myyrän aarre tai itse keksitty satu. Kukin ryhmä esittää tarinansa vuorollaan toisten ollessa yleisönä.
7. Tarinapussi
Aikuinen kerää pussiin pieniä esineitä, jotka liittyvät Myyrän aarre -elokuvan teemoihin. Valaistaan huone tunnelmalliseksi ja istutaan piiriin. Kukin vuorollaan saa poimia pussista esineen tai pari. Aikuinen voi aloittaa tarinan, jota lapset jatkavat. Pussista poimittu esine pitää sisällyttää tarinaan.