Tehtäviä
1. Avainsanat: aistiherkkyys, aistiesteettömyys
- Selvitä, mitä tarkoittavat termit aistiherkkyys ja aistiesteettömyys.
- Tutki omaa luokkatilaasi aistiesteettömyyden näkökulmasta: toteutuuko aistiesteettömyys? Jos ei, niin miksi?
- Miten luokkatilaa voisi muokata sellaiseksi, että se huomioi aistiesteettömyyden?
LISÄTEHTÄVIÄ:
- Tutustu aistiesteettömyystyökaluun: Aistiesteettömyyssovellus (aistiesteettomyys.web.app)
- Suunnittelutehtävä esim. kuvataidetunnilla toteutettavaksi: Suunnittele ja piirrä havainnekuva aistiesteettömästä luokkatilasta tai muusta kohteesta koulurakennuksessa TAI suunnittele aisti/rentoutumisnurkkaus kouluusi. Huomioi myös värimaailma sekä materiaalivalinnat suunnitelmassasi.
- Katso allaoleva sensory overload -video. Mitä ajatuksia video herättää sinussa? Keskustele parisi kanssa.
2. Avainsana: vertaistuki
- Mitä vertaistuella tarkoitetaan?
- Millaista vertaistukea Aida löysi ja mikä merkitys sillä oli hänelle?
LISÄTEHTÄVIÄ:
- Mitä erilaisia vertaistukiryhmiä tiedät? Etsi internetistä tietoa!
- Kuuntele seuraava podcast: Suoraa puhetta autismista – Autismiliitto: osa 5 Yksinäisyys (kesto 28 minuuttia). Keskustele pienryhmissä podcastin herättämistä ajatuksista.
3. Avainsana: autismikoira
- Mitä tarkoittaa termi autismikoira?
- Mikä on elokuvassa nähtävän Apollon rooli? Miksi Apollo on niin tärkeä Aidalle ja Johannalle?
LISÄTEHTÄVIÄ:
- Ota selvää, mitä muita eläimiä voidaan käyttää ohjaus-/opastus-/terapiatyössä. Millaisia ominaisuuksia näissä tehtävissä käytettävillä eläimillä tulee olla?
- Ota selvää, löytyykö esim. netistä aiheeseen liittyviä kursseja tai koulutusta?
- Piirrä sarjakuva koiran näkökulmasta avustamassa toimintarajoitteista ihmistä. Miten koira näkee, haistaa, kuulee, maistaa, tuntee ja ennakoi asioita avustus-/opastustehtävässään?
4. Avainsana: vaikuttaminen
1. Miksi Aida tuntee yhteenkuuluvuutta ilmastoaktivisti Greta Thunbergin kanssa? 2. Millaisia vaikuttamisen keinoja elokuvassa tuotiin esille? 3. Minkä asian puolesta sinä haluaisit vaikuttaa ja millä tavoin? LISÄTEHTÄVIÄ: – Suunnittele ja toteuta postikortti, juliste, banderolli tai tietoisku valitsemastasi, tärkeänä pitämästäsi aiheesta. – Pohdi, miten taiteen kautta voi toimia vaikuttajana (esim. musiikin, kirjallisuuden, sarjakuvien, kuvataiteen ym. alueilla). Mainitse jokin esimerkki vaikuttavasta taiteesta. |
5. Avainsana: omaishoitajuus
- Hae tietoa omaishoitajuudesta. Mitä se tarkoittaa? Millaista tukea omaishoitaja voi saada?
- Millainen merkitys Johanna-äidillä on Aidan arjen sujumisessa?
LISÄTEHTÄVÄ:
- Pohdi, millaisia hyötyvaikutuksia omaishoitajuudella on yksilötasolla ja yhteiskunnallisella tasolla.
- Tutustu Kelan julkaisemaan artikkeliin: Lapsen autismi on vanhemmalle rankkaa – ”Lapsi on silti aina lahja” – Elämässä.fi (elamassa.fi)
6. Avainsana: yhdenvertaisuus
- Tutustu liitteeseen “17 vaatimusta: yhdenvertainen koulu neurovähemmistölle”. Miksi Aida ja muut Nuoret aktivistit ajattelevat, heitä ei tarvitse hoitaa tai parantaa?
- Miten jokainen yksittäinen ihminen voi toimia yhdenvertaisuuden puolesta? Kerro jokin pieni teko arjessa, miten voit edesauttaa yhdenvertaisuuden toteutumista.
LISÄTEHTÄVIÄ:
Voidaan toteuttaa esim. musiikin/äidinkielen/kielten tunneilla:
- Mainitse jokin artisti/bändi ja biisi, joka on ottanut kantaa yhdenvertaisuuden puolesta. Analysoi löytämääsi laululyriikkaa tarkemmin tästä mainitusta näkökulmasta.
- Riimittele ryhmässä esim. runo tai rap-biisi, joka ottaa kantaa johonkin yhteiskunnalliseen epäkohtaan.
© Koulukino 2024