keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

 

Elokuvassa Riemuloma Rivieralla Hulot’ta ei nähdä lähikuvassa. Kirjoittaessaan elokuvasta Playtime Nemert-Svedlund & Rundblom toteaa

”Hulot’n kasvoja ei koskaan näytetä lähikuvassa. Tatille tärkeämpää kuin ihmiset on heidän toimintansa… [Ääniä] Tati poimii ikään kuin lähikuviin, eli liioittelee tehosteäänien voimakkuutta.” (79)

Tatille tärkeämpää ovat tilanteet, kuin ihmiset ja heidän kokemansa tunnetilat. Tati ”poimii” ääniä lähikuviin. Tati luo myös komediallisia efektejä liioitellen taustaäänien voimakkuutta.

 

Tehtäviä

 

Alakoululaiset, yläkoululaiset, lukiolaiset:

Mieti hetki elokuvan alkua ja sitä, miten Hulot esitellään pitkälti äänen kautta. Hulot saapuu normandialaiseen lomakohteeseen; häntä ei nähdä, mutta hänet kuullaan.

Mieti muita taustaääniä, joiden voimakkuutta Tati liioittelee.

 

Yläkoululaiset, lukiolaiset:

Mieti, ovatko äänet koskaan ristiriidassa sen kanssa, mitä kuvassa näemme.

Anna yksittäisiä esimerkkejä siitä, miten ääni voi toimia komediallisena efektinä?