keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU
Risto Räppääjä ja villi kone (2023). Kuva: Marko Oikarinen. Solar Films.

Diskutera filmen

  • Vilken typ av spel spelade Risto?
  • Varför tyckte Risto att spelet var så engagerande?
  • Skulle du vara intresserad av Ristos spel?
  • Vilken typ av spel gillar du?

Lista de spel ni känner till

Dela er i grupper och lista så många spel ni vet på två minuter. Jämför sedan listorna med varandra. Kan ni hitta några spel på allas listor? Vilka typer av spel finns på listorna (t.ex. datorspel, konsolspel, mobilspel, brädspel, kortspel, gårdsspel)?

Tipsa om spel

Presentera ditt favoritspel. Vad skulle du säga till någon som aldrig har hört talas om spelet? Vad är syftet med spelet? Varför är det här spelet bra? Vem skulle du rekommendera det för? Speltipset kan genomföras som en muntlig presentation eller genom en video. Alternativt kan varje elev göra en informationsaffisch eller ett reklamblad om det spel hen rekommenderar, eller skriva spelets presentationstext på en imaginär webbshop eller på baksidan av spelets förpackning.

Spelmekanik

Ett spel borde ha utmaningar och framgångar. Om spelet är för svårt kommer man inte att tycka om det, men om det är för lätt kommer man inte heller att tycka om att spela spelet. Att spela ska också vara belönande. Det betyder inte att man måste tävla eller vinna. Till exempel kan en ny nivå, en överraskning, ett ljud, att ta framsteg i spelet eller att samla på sig poäng/saker vara belönande.
(Källa: Digipelirajaton.fi)

Diskutera med varandra:

  • Varför är spel så beroendeframkallande?
  • Varför kan spel vara mer roligt, intressant eller mer givande än andra aktiviteter?
  • Varför tyckte Rita att det var bra när hon trodde att Risto skrev poesi, men sedan kände negativa känslor när hon fick reda på att Risto spelade spel istället?

En dag som speldesigner

Planera ett spel i par eller grupp. Som stöd kan ni gärna använda Kodbokens anvisning för hur man skapar och använder storyboards.

Spelproblematik och välmående

Diskutera med varandra:

  • Vilka regler har ni för att spela (t.ex. speltid, respekterar ni åldersgränser)?
  • Vilka regler tycker du att Risto borde ha haft?
  • Vilka negativa aspekter mötte Risto när han spelade mycket? (Han sov inte, åt inte ordentligt och duschade inte. Ristos sociala liv drabbades också, även om spelande ofta anses att vara en social aktivitet. Ristos vardagliga behov fylldes alltså inte. Balans är viktigt för människor som spelar mycket: t.ex. e-idrottare spelar mycket, men de tar också hand om deras ergonomi, tar paus från spelandet och ser till att få i sig ordentlig näring).

”Spelande kan anses vara problematiskt om det har en negativ inverkan på livet, såsom relationer, utbildning, hälsa eller försörjning.”
(Källa: Nuortenlinkki.fi)

Näringscirkel

Rita en näringscirkel med bitar för alla de saker du behöver för ett balanserat vardagsliv:

  • umgås med vänner och familj
  • äta
  • sova
  • lek, hobbyer och media (att spela e-spel kan också räknas till lek, hobbyer eller media, spelandet inkluderar ofta socialt umgänge, ibland motion och utomhusaktiviteter)

Som källa till denna uppgift har Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf:s och Mannerheims barnskyddsförbunds brochyr om Digitalt spelande använts.