keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Weathering with Youssa näkyy viimeaikaisessa japanilaisanimessa korostunut taustakuvituksen realismi: kaikki paikat ja yksityiskohdat ovat yksi yhteen oikean näköisiä. Näiden luomisessa on käytetty hyväksi lokaatioiden etsintää: Tokion paikoista on otettu valokuvia ja tehty luonnospiirroksia. Maisemat on toteutettu tietokoneella CG-animaatiolla, kun taas hahmojen animoinnissa on käytetty käsin piirrettyä animaatiota (joka nykyisin toteutetaan kynän sijaan iPadilla piirtäen). Tällainen 2Dn ja 3Dn yhdistelmä on tyypillistä monille nykypäivän japanilaisanimeille.

Elokuvan realismi ilmenee esimerkiksi siten, että Tokion Shinjukusta pystyy tunnistamaan paikkoja ja Sugan toimituksen sijainninkin pystyy summittaisesti paikallistamaan Hodakan käyttämien bussien numeroiden perusteella. Myös ruokien, tavaroiden ja vastaavien yksityiskohtien realismiin on kiinnitetty huomiota.

  • Mitä asioita taustojen ja esineiden realistisuus ja todenmukaisuus korostaa Hodakan ja Hinan tarinassa?
     
  • Jotkut animaattorit piirtävät taustat joko fantasiamaailmaan (kuten vaikkapa Muumilaaksoon)  tai geneerisiin, ei-tunnistettaviin kaupunkeihin sijoittuviksi. Toiset animaattorit taas luovat taustat pelkästään viitteellisesti muutamalla viivalla, kuten vaikkapa Isao Takahatan animaatiossa Prinsessa Kaguyan taru. Millaisen tunnelman animoituun kertomukseen luo taustojen ja esineiden yksityiskohtainen realismi verrattuna viitteellisempään ja luonnosmaiseen animaatioon?