Betoniyö (2013)
Betoniyö (2013)

Elokuvanlukutaito

Elokuvanlukutaito tarkoittaa kykyä eritellä ja ymmärtää sekä elokuvan muotoa ja rakennetta että sisältöjä ja teemoja. Elokuvaa voidaan ajatella tekstinä, jolla on oma kielioppinsa. Kuten perinteisestä tekstien lukutaidosta, elokuvanlukutaidosta voi erottaa useita tasoja: mekaanisen, ymmärtävän ja kriittisen lukutaidon. Myös elokuvan "lukemisessa" harjaannutaan nämä lukutaidon tasot saavuttamalla. Elokuvassa yhdistyvät kuvat ja äänet, joiden välittämiä viestejä tulkitsemme elokuvaa katsoessamme. Omat katselukokemuksemme ja meille tutut elokuvakerronnan muodot vaikuttavat tapoihimme katsoa elokuvaa. Katsomistottumusten laajentaminen johtaa monipuolisempaan elokuvanlukutaitoon.

Elokuvanlukutaito-teemapaketti johdattaa ymmärtämään elokuvan katsomisen ja tulkitsemisen eri puolia. 

Teemapaketin aiheet:

  • Kuvan lukeminen: kuvien rajaus ja eri kuvakoot, leikkaus
  • Elokuvan tarina: käsikirjoitus, juoni, henkilöhahmot
  • Elokuvan ilme: lavastus ja puvustus, valaistus ja värit, äänimaailma ja musiikki, animaatiotekniikat
  • Elokuvakulttuuri: genret, elokuva-arvostelu, elokuva-analyysi
  • Elokuva ja tunteet: tunteiden välittäminen elokuvassa ja elokuvan välittämien tunteiden käsittely

Tutustu myös näihin!

 

Koulukinon teemapaketteihin on koottu elokuvatärppejä ja oppimateriaaleja eri aiheista. Teemapaketteja löytyy monipuolisesti hyvän mielen elokuvista globaalikasvatukseen, historiallisista elokuvista kasvukertomuksiin ja sateenkaariaiheista kotimaisen elokuvan helmiin.

 

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa