keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Perustehtäviä – erityisesti 8. luokan historian opetukseen

Kuva: Elen Lotman ©Exitfilm 2019

Tehtävät soveltuvat erityisesti peruskoulun 8.-luokan historian opetukseen, ne ovat opetussuunnitelman taitotavoitteiden mukaisia ja ovat linjassa käytössä olevien historian 8. luokan oppimateriaalisarjojen kanssa.
Tehtävät sopivat myös alaspäin eriyttäväksi materiaaliksi toiselle asteelle.

1. Selitä käsitteet. Kerro, miten ne liittyvät elokuvassa kuvattuun Tarkkisen perheeseen.
a. inkeriläiset
b. Viron sosialistinen neuvostotasavalta
c. suljettu kaupunki
d. KGB

2. a. Tee aikajana vuosille 1979-1991. Etsi tapahtumien vuodet ja sijoita ne aikajanalle.

  • Viron itsenäistyminen
  • Mihail Gorbatšov Neuvostoliiton johtajaksi
  • Afganistanin sodan alkaminen
  • Afganistanin sodan päättyminen
  • Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus
  • Neuvostoliiton hajoaminen

b. Päättele aikajanan avulla, mihin aikaan elokuvan tapahtumat sijoittuvat ja minkä ikäinen elokuvan päähenkilö Johannes oli tapahtumien aikana.

3. Elokuvan päähenkilö Johannes kuvailee elävänsä vapauden ja kurin välissä.
a. Millä tavalla Johanneksen äiti haluaa kasvattaa häntä?
b. Entä millä tavalla isoäiti haluaa kasvattaa häntä?
c. Kumpi on mielestäsi parempi kasvattaja? Perustele vastauksesi.

4. Kuuluvatko seuraavat asiat Neuvosto-Viroon vai länsimaihin?
a. Dumle-suklaa
b. jonot ruokakaupoissa
c. suolakurkut
d. lenkkitossut
e. Johnson & Johnson -tuotteet
f. banaanit
g. Krokotiili Gena -lastensarja
h. Barbie-nuket
i. Lapin kulta -olut
j. voitonpäivän sotilasparaatin televisiolähetys

5. Elokuvan päähenkilö Johannes kohtaa koulussa jännitteen virolaisten ja vironvenäläisten oppilaiden välillä.
a. Mitkä seikat erottavat virolaisia ja vironvenäläisiä?
b. Miten he suhtautuvat toisiinsa? Miksi?

6. Länsimaiset tuotteet, kuten hedelmät olivat harvinaisia Neuvosto-Virossa.
a. Mitä länsimaisia tuotteita Johannes saa elokuvassa ja miten?
b. Miten hän suhtautuu niihin?
c. Miten Johanneksen koulukaverit suhtautuvat niihin?
d. Miten koulun opettajat suhtautuvat niihin?
e. Keksi esimerkki elintarvikkeesta, jonka olemassaolosta tiedät, mutta jota et ole koskaan saanut maistaa.

7. Jos olisit koululainen 1980-luvun Neuvosto-Virossa
a. Miten voisit miellyttää opettajia koulussa?
b. Miten voisit suututtaa opettajat?
c. miten voisit hankkia perheellesi ongelmia virkavallan kanssa?
d. mikä olisi mukavin mahdollinen tapa viettää vapaa-aikaa