keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Jokaisen yksilön omat henkilökohtaiset ominaisuudet ja taidot toimivat voimavaroina elämässä. Omien vahvuuksien etsiminen sekä löytäminen auttavat vaikeuksien voittamisessa ja selviytymisessä. Voimavaroja ovat esimerkiksi mielikuvitus, tiedot, taidot, perhe, ystävät ja harrastukset.

Läheisten kuolema saattaa joskus aiheuttaa lapselle tunteen, että hän on hyvin erilainen ikätovereihin verrattuna. Ikätoverit voivat yhtäkkiä vaikuttaa lapsellisilta, ja lapsella on voimakas tunne, ettei kukaan ystävistä voi ymmärtää miltä hänestä tuntuu.

Elokuvateatteriin sijoittuvissa kohtauksissa aika pysähtyi vanhojen ystävysten Jaakon sekä Rafun seurassa. Elokuvateatterista ja iäkkäiden ystävysten seurasta tuli tärkeä turvapaikka Oliverille muuttuneen arjen keskellä. Oliver sai tuntea teatterissa olonsa turvalliseksi, unohtaa arjen ja kokea olevansa tasavertainen kaveri.

Kysymyksiä pohdinnan tueksi:

  • Minkälaisia voimavaroja Oliverilla oli vaikeuksista selviytymiseen?
  • Miten elokuvan eri henkilöhahmot suhtautuivat Oliverin tilanteeseen? Muuttuivatko hahmot tai heidän suhtautumisensa elokuvan aikana?

 

Tehtävä

Piirrä kuvat elokuvan henkilöhahmoista (Oliver, Joonas, Mikael, isoäiti Annukka sekä ystävykset Jaakko ja Rafu elokuvateatterista). Voit piirtää kuvat myös karikatyyrien malliin ja korostaa asioita tai piirteitä, jotka sinulle jäivät parhaiten henkilöhahmoista mieleen. Kirjoita tai piirrä myös hahmojen vahvuudet kuviin. Lopuksi henkilöhahmoista ja kuvista voi keskustella ryhmässä.