keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Elokuvan jälkeen: pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden oikeudet politiikan pelinappuloina

Green Border (c) Agata Kubis

Kysymyksiä opiskelijoille

  1. Minkälaisia tunteita elokuva herätti? Mikä tuntui elokuvan katsomisessa kaikkein vaikeimmalta?
  2. Mikä herätti toivoa?
  3. Pohdi yksin tai parin kanssa elokuvan tapahtumia alla esitettyjen henkilöiden ja ryhmien näkökulmasta
  • Perhe/turvapaikanhakijat/siirtolaiset
    – Elokuva alkaa lentomatkasta. Minkälaisia kokemuksia perheellä on ja mitä toiveita heillä on matkalle?
    – Minkä takia ihmiset olivat matkustaneet Valko-Venäjälle ja pyrkivät Puolaan?
    – Pohdi perheen ja yksin matkustavan naisen vaatetusta ja varustautumista. Minkälaisia odotuksia heillä oli tulevasta matkasta?
    – Millä tavalla matkan eteneminen ja sillä koetut asiat näkyivät perheen voinnissa?
    – Minkälaisia syitä muilla siirtolaisilla oli matkaan?
    – Onko henkilöiden motiiveilla merkitystä heidän saamansa kohtelun kannalta?
    – Miten lapsia kohdellaan matkan aikana?
  • Rajavartijat
    – Vertaa alussa esitettyjen valkovenäläisten ihmisten suhtautumista siirtolaisiin valkovenäläisten rajavartioiden asenteisiin. Mitä eroja huomaat ja mistä ne voivat johtua?
    – Millä tavalla puolalaisille rajavartioille perustellaan siirtolaisten työntämistä Valko-Venäjälle?
    – Mikä saa rajavartijat käyttämään ihmisiin väkivaltaa? Minkälaisia mahdollisuuksia rajavartijoilla olisi ollut toimia toisin?
    – Mitä mieltä rajavartijat olivat teoistaan/saamistaan käskyistä? Miten se näkyi heidän toiminnassaan?
    – Millä tavalla rajavartijat purkivat kokemuksiaan?
  • Aktivistit/auttajat
    – Mikä sai aktivistit toimimaan?
    – Mikä esti heitä toimimasta?
    – Minkälaisia riskejä aktivistit ottivat auttaessaan ihmisiä?
    – Millaisia moraalisia ongelmia aktivistit kohtasivat?
    – Miksi aktivisteja oli niin vähän?
  • Muut ihmiset
    – Millaisia kantoja ja asenteita pikkukaupungin asukkailla oli turvapaikanhakijoita kohtaan?
  • EU
    – Miten EU ja sen vastuu turvapaikanhakijoista näkyi elokuvassa?
  • Sinä
    – Keneen samaistuit eniten? Keneen vähiten? Miksi?
    – Miten sinä toimisit eri rooleissa?

4. Miksi Ukrainasta tulleisiin pakolaisiin suhtauduttiin paljon myönteisemmin?

5. Mitä ihmisoikeuksia elokuvan tapahtumissa loukattiin? Käyttäkää tunnistamisessa apuna YK:n ihmisoikeuksien julistusta

Lisätehtävä

6. Katsokaa tai kuunnelkaa yksi seuraavista keskusteluista koskien kesällä 2024 Suomessa voimaantullutta ”välineellistämistä” koskevaa poikkeuslakia. Mitä ihmisoikeusongelmia laissa on?

Taustatietoa ihmisoikeusloukkauksista Puolan ja Valko-Venäjän rajalta sekä ns. pushbackeistä