Elokuvan jälkeen: pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden oikeudet politiikan pelinappuloina
Kysymyksiä opiskelijoille
- Minkälaisia tunteita elokuva herätti? Mikä tuntui elokuvan katsomisessa kaikkein vaikeimmalta?
- Mikä herätti toivoa?
- Pohdi yksin tai parin kanssa elokuvan tapahtumia alla esitettyjen henkilöiden ja ryhmien näkökulmasta
- Perhe/turvapaikanhakijat/siirtolaiset
– Elokuva alkaa lentomatkasta. Minkälaisia kokemuksia perheellä on ja mitä toiveita heillä on matkalle?
– Minkä takia ihmiset olivat matkustaneet Valko-Venäjälle ja pyrkivät Puolaan?
– Pohdi perheen ja yksin matkustavan naisen vaatetusta ja varustautumista. Minkälaisia odotuksia heillä oli tulevasta matkasta?
– Millä tavalla matkan eteneminen ja sillä koetut asiat näkyivät perheen voinnissa?
– Minkälaisia syitä muilla siirtolaisilla oli matkaan?
– Onko henkilöiden motiiveilla merkitystä heidän saamansa kohtelun kannalta?
– Miten lapsia kohdellaan matkan aikana? - Rajavartijat
– Vertaa alussa esitettyjen valkovenäläisten ihmisten suhtautumista siirtolaisiin valkovenäläisten rajavartioiden asenteisiin. Mitä eroja huomaat ja mistä ne voivat johtua?
– Millä tavalla puolalaisille rajavartioille perustellaan siirtolaisten työntämistä Valko-Venäjälle?
– Mikä saa rajavartijat käyttämään ihmisiin väkivaltaa? Minkälaisia mahdollisuuksia rajavartijoilla olisi ollut toimia toisin?
– Mitä mieltä rajavartijat olivat teoistaan/saamistaan käskyistä? Miten se näkyi heidän toiminnassaan?
– Millä tavalla rajavartijat purkivat kokemuksiaan? - Aktivistit/auttajat
– Mikä sai aktivistit toimimaan?
– Mikä esti heitä toimimasta?
– Minkälaisia riskejä aktivistit ottivat auttaessaan ihmisiä?
– Millaisia moraalisia ongelmia aktivistit kohtasivat?
– Miksi aktivisteja oli niin vähän? - Muut ihmiset
– Millaisia kantoja ja asenteita pikkukaupungin asukkailla oli turvapaikanhakijoita kohtaan? - EU
– Miten EU ja sen vastuu turvapaikanhakijoista näkyi elokuvassa? - Sinä
– Keneen samaistuit eniten? Keneen vähiten? Miksi?
– Miten sinä toimisit eri rooleissa?
4. Miksi Ukrainasta tulleisiin pakolaisiin suhtauduttiin paljon myönteisemmin?
5. Mitä ihmisoikeuksia elokuvan tapahtumissa loukattiin? Käyttäkää tunnistamisessa apuna YK:n ihmisoikeuksien julistusta
Lisätehtävä
6. Katsokaa tai kuunnelkaa yksi seuraavista keskusteluista koskien kesällä 2024 Suomessa voimaantullutta ”välineellistämistä” koskevaa poikkeuslakia. Mitä ihmisoikeusongelmia laissa on?
- Ylen aamu (22.1.2024) Mitä pushback-menettely itärajalla tarkoittaisi?
- Ylen aamu (25.3.2024) Uuden rajalainsäädännön haasteet
- Yle Uutispodcast (25.6.2024) Tyrmätty käännytyslaki etenee – ja voi tulla Suomelle kalliiksi
Taustatietoa ihmisoikeusloukkauksista Puolan ja Valko-Venäjän rajalta sekä ns. pushbackeistä
© Koulukino 2024