keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Opettajalle: kuinka käsitellä elokuvan teemoja opiskelijoiden kanssa

Green Border (c) Agata Kubis

Green Border -elokuva on vahva ja vaikuttava kuvaus siitä, miten epäinhimillistämisen ja toiseuttamisen kautta ihmiset ja järjestelmät voivat vahingoittaa toisia ja räikeästi loukata heidän ihmisoikeuksiaan. Elokuva kuvaa vakavia ihmisoikeusloukkauksia, joiden näkeminen voi näyteltynäkin aiheuttaa vahvoja tunteita ja fyysistä pahaa oloa. Siksi on erityisen tärkeää, että opiskelijat pääsevät käsittelemään tunteitaan ja purkamaan niitä ohjatusti ja turvallisesti. Tästä osiosta löydät tehtäviä tunteiden käsittelyyn sekä linkkejä auttaviin ja asiantuntijatahoihin.

Erityishuomio: jos tiedät, että ryhmässäsi on oppilaita, joilla on pakolaistausta, keskustele heidän kanssaan etukäteen elokuvan katseluun osallistumisesta.

Lyhyt muistilista

  1. Oleta koko maailman olevan luokassasi. Ryhmässäsi on todennäköisimmin opiskelijoita, joille elokuvassa esitetyt kohtaukset tai teemat ovat suoraan tai välillisesti tuttuja, tai ne voivat nostaa esiin muita väkivaltakokemuksia. Aseta heidän hyvinvointinsa kaiken toiminnan keskiöön. Keskustelun ja purkamisen tulee tapahtua tavalla, joka ei aseta heidän hyvinvointiansa vaaraan.
  2. Anna tilaa ja aikaa tunteiden vapaalle purkamiselle. On tärkeää, että opiskelijat voivat heti elokuvan katsomisen jälkeen omin sanoin kuvata minkälaisia tuntemuksia heille heräsi näkemästään. Huomaa, että tunnereaktioita voi olla monenlaisia, kuten ahdistuminen, itku, hiljeneminen, vähättely, tai nauru.
  3. Järjestä aikaa keskusteluun, tarvittaessa useampaan. Elokuvassa todistetut tapahtumat voivat jäädä mieleen pidemmäksikin aikaa, jolloin on hyvä, että niihin on mahdollisuus palata myöhemminkin.
  4. Puutu syrjivään ja rasistiseen puheeseen. Elokuvan tapahtumat liittyvät vahvasti mediassa ja yhteiskunnassa käytävään maahanmuuttokeskusteluun, joka sisältää myös rasismia. Kenenkään ihmisarvoa ei tule kyseenalaistaa, eikä ketään saa altistaa vihapuheelle. 
  5. Arvioi tarvitseeko oppilas erityistä keskusteluapua. Osalle opiskelijoista elokuvan tapahtumat voivat tuntua omakohtaisilta, ja osa voi kokea aiheet muuten erityisen voimakkaasti. Kannattele opiskelijaa vaikeiden tunteiden ja kokemusten tullessa ilmi.
  6. Ota yhteys tukipalveluihin, jos sinusta tuntuu, että tarvitset neuvoja opiskelijan tukemiseen tai että opiskelija hyötyisi ammattilaisen avusta. Tukea saa esimerkiksi:
    Mieli ry
    Rikosuhripäivystys
    Muudi
  7. Luo toivoa muutoksesta ja vaikutusmahdollisuuksista. Jaa tietoa toiminnasta, jolla ihmisten kokemiin ihmisoikeusloukkauksiin ja hätään pyritään vaikuttamaan.
  8. Rohkaise eteenpäin. Korosta vaikeita asioita kokeneiden ja todistaneiden ihmisten toimijuuksia ja resilienssiä. Vaikeat kokemukset eivät määritä koko loppu elämää, vaan niistä voi selvitä avun ja ajan kanssa.

Lisämateriaalia

Yhteiskunnallisten ja haastavien aiheiden käsittelyyn löytyy runsaasti tehtäviä ja oppaita.

  • Tutustu Toivoa ja toimintaa -hankkeen materiaaleihin. Tehtävät käsittelevät tunteita ilmastokriisin näkökulmasta, mutta ne ovat hyvin sovellettavissa kaikkiin muihinkin vaikeita tunteita aiheuttavien yhteiskunnallisten aiheiden käsittelyyn.
  • Valmistaudu käsittelemään ja purkamaan syrjivää puhetta ja toimintaa. Voit käyttää apuna Rauhankasvatusinstituutin menetelmäoppaita, joiden avulla voit paremmin tunnistaa syrjivää ja rasistista puhetta ja kulttuuria ja saat työkaluja niiden muuttamiseen.

Outside In – Rauhankasvatusinstituutti

Antirasismi nuorisotyössä – Rauhankasvatusinstituutti

  • Kehitä antirasistista osaamistasi verkkokoulutusten ja oppaiden avulla. Tutustu esimerkiksi THL:n itsenäisesti opiskeltavaan verkkokoulutussarjaan.

Verkkokoulutus antirasismista ammattilaisille – THL