keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
I Wanna Dance: The Whitney Houston Movie. TriStar Pictures. Photo Credit: Emily Aragones © 2022 CTMG, Inc. All Rights Reserved.

Oppimateriaali on rakennettu siten, että se mahdollistaa samasta kohdehenkilöstä tehdyn Kevin Macdonaldsin dokumenttielokuvan Whitney (2018) ja Kasi Lemmonsin I Wanna Dance: The Whitney Houston Movie -elämäkertaelokuvan (2022) vertailun. Millä tavoilla Whitney Houstonin elämästä ja urasta syntyvä kuva eroaa lajityypin muuttuessa dokumentista elämäkertaelokuvaan? Oppimateriaalista hyötyy eniten, jos opetuksessa käytetään myös Whitney-dokumenttielokuvaa, johon on myös erillinen oppimateriaalinsa Koulukinolla. I Wanna Dance: The Whitney Houston Movie -oppimateriaalissa on myös osuuksia, jotka sopivat opetukseen ilman dokumenttielokuvan katsomista.

Tehtävät soveltuvat (LOPS2021) suomen kielen ja kirjallisuuden (ÄI4, ÄI5, ÄI9, ÄI10, ÄI11) ja suomen toisena kielenä ja kirjallisuuden (S24, S25, S29) opintojaksoille. I Wanna Dance: The Whitney Houston Movie sopii myös biologian (BI5), elämänkatsomustiedon (ET1, ET2, ET3), englannin (ENA3), filosofian (FI2), historian (HI6), kuvataiteen, musiikin, psykologian (PS5, PS6), terveystiedon (TE2, TE3) ja uskonnon (UE5, UE6). Peruskoulussa elokuvaa voi käsitellä ainakin niissä listan oppiaineissa, joita peruskoulussa opetetaan.

Oppimateriaali ja elokuva sopivat myös lukion opetussuunnitelman yleisiin opetuksen ja kaikkiin laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin, kuten globaali- ja kulttuuriosaaminen, hyvinvointiosaaminen, vuorovaikutusosaaminen sekä yhteiskunnallinen osaaminen.  Tehtävät voi käsitellä eri tavoin, ei vain alasivujen otsikoissa ehdotetuilla tavoilla. Muokkaaminen ja soveltaminen oman ryhmän tarpeisiin on suositeltavaa.