Luonnollisuutta tallentavat lähikuvat
Elokuvateoreetikko Béla Bálazs on analysoinut lähikuvaa ja näyttelijän kasvoja juuri pohjoismaalaisen elokuvan kautta. Bálazs kirjoittaa kasvonilmeiden mikrofysionomiasta ja analysoi kasvojen hiljaisia yksinpuheluita, jotka ovat tie sielulliseen ulottuvuuteen. Lähikuvan tallentamat kasvot kertovat siis jotakin syvempää kuin mihin puhe tai sanat ikinä pystyisivät. Lähikuvat Ingrid Bergmanin kasvoista tallensivat jotakin katsojan tunteisiin vetoavaa: viattomuutta, lapsenomaisuutta, äärimmäistä luonnollisuutta ja puhtautta, joista sanat eivät olisi ikinä pystyneet kertomaan. Verrattuna muihin Hollywood-tähtiin Ingridin yksi vetovoima lienee ollut juuri tuo kokemattomuus, josta myös tässä dokumentissa puhutaan. Kokemattomuudesta tuli valtti, joka edusti jotain pilaantumattomuutta, neitseellistä koskemattomuutta. Ingridillä oli taito olla oma itsensä kameran edessä.
- Elokuvassa Ingrid Bergman: Omin sanoin on paljon viittauksia Ingridin luonnollisuuteen ja meikittömyyteen, mikä oli yksi syy hänen menestymiseensä myös Hollywoodissa. Ingridin luonnollisuudessa nähtiin raikkautta ja eräänlaista viattomuutta, mikä vetosi tuottajiin. Analysoi tarkemmin elokuvassa nähtyjä lähikuvia: Ingridin kasvoja ja kasvonilmeitä. Korostuuko niissä juuri luonnollinen, meikitön Ingrid?
-
Mieti suomalaista nykyelokuvaa ja valitse yksi nuori elokuvanäyttelijä. Mitkä näyttelijän ominaisuudet erottavat hänet muista? Minkälaisia rooleja hän on tehnyt? Ovatko roolihahmot toisiaan muistuttavia vai toisistaan hyvinkin poikkeavia?
- Mikä mielestäsi ratkaisee, saako nuori näyttelijä rooleja vaiko ei?