Keskustelutehtäviä luku- ja kirjoitustaidon tehtävien tueksi
Tehtävät kannattaa tehdä osittain jo ennen Martin Bourboulonin elokuvan Kolme muskettisoturia: D’Artagnan (2023) katsomista, ja niihin kannattaa palata elokuvan jälkeen. Keskustelutehtävistä on hyötyä luku- ja kirjoitustaidon vastausten suunnittelussa, ja ne voivat toimia yhteisuunnitteluna, jonka pohjalta jokainen kirjoittaa omat vastauksensa luku- ja kirjoitustaidon tehtäviin.
Pohjustusta lukutaidon tehtäviin
- Millä keinoilla elokuvatrailereissa pyritään herättämään kiinnostusta ja houkutellaan elokuvaa katsomaan? Millä tavoilla keinot eroavat eri genren elokuvissa? Millä tavoilla kohderyhmä vaikuttaa trailereissa käytettyihin houkuttelukeinoihin?
- Mitkä aiheet, miljööt, henkilötyypit ja tavat käsitellä aiheita yhdistävät romantiikan aikakauden (1780–1840) teoksia? Mistä romantiikan aikakaudella oltiin kiinnostuneita? Mistä taiteilijat ammensivat inspiraatiota? Mitkä genret olivat suosittuja kirjallisuudessa?
- Mitä tarkoitetaan Hollywood-elokuvan draaman kaarella? Mistä osista perinteinen draaman kaari muodostuu, ja mitä draaman kaaren osissa tyypillisesti tapahtuu? Anna esimerkkejä.
- Mitä tarkoitetaan suljetulla ja avoimella draamalla? Mitä tarkoitetaan käsitteillä analyyttinen draama ja konfliktidraama?
- Mitä tarkoitetaan motiivilla kirjallisuuden analyysin käsitteenä? Mitä motiiveja huomasit Martin Bourboulonin elokuvassa Kolme muskettisoturia: D’Artagnan (2023)? Mikä niiden merkitys on juonen kuljettamisen tai teemojen kannalta?
- Mitä on modernisointi? Mitä voidaan pitää uudelleenfilmatisoinnin tavoitteina? Mikä on mielestäsi elokuvaohjaajan tärkein tehtävä? Mitä ajattelet klassikoiden uusista tulkinnoista? Anna esimerkkejä mielestäsi onnistuneista uudelleentulkinnoista.
- Mitä tarkoitetaan epookilla? Millä keinoilla epookkielokuvista tehdään uskottavia? Mitkä ovat mielestäsi keskeisimmät keinot tehdä epookista uskottava?
Pohjustusta kirjoitustaidon tehtävän aiheisiin
- Mitä ovat ystävyys, toveruus, kaveruus ja kumppanuus? Mikä niitä yhdistää, mikä niitä erottaa?
- Mitkä asiat tai tapahtumat saivat aikaan D’Artagnanin ja kolmen muskettisoturin välisen luottamuksen ja yhteistyön? Millä keinoilla luottamusta ja ystävyyttä voi rakentaa? Millä keinoilla luottamusta ja ihmissuhteita voi rakentaa tai vahvistaa?
- Mitä on toksisuus? Miten se näkyy elokuvissa? Miten se näkyy nykytodellisuudessa ja voi näkyä esimerkiksi ihmissuhteissa? Missä ihmisten toimintaan liittyvissä yhteyksissä toksisuutta voi ilmetä?
- Mitä on kunnia? Mitä tarkoittaa kunniakulttuuri? Mikä merkitys kunnialla tai sen puolustamisella on nykymaailmassa? Milloin kunnian puolustaminen on mielestänne oikeutettua? Missä kulkevat kunnian puolustamisen rajat: mitä saa, mitä ei saisi tehdä?
- Millä tavoilla valta vaikuttaa ihmisiin tai ihmissuhteisiin? Millainen valta on ihmissuhteissa hyvästä, millainen pahasta?
- Mistä näkökulmasta juuri sinun olisi helppo lähteä käsittelemään kirjoitustaidon tehtävään valitsemaasi aihetta? Mistä tiedät paljon? Mikä voisi olla näkökulma, joka olisi tuore tai sellainen, ettei valtaosa kirjoita samasta näkökulmasta?
- Mitä omia kokemuksia sinulla on valitsemastasi kirjoitustaidon tehtävän aiheesta? Mitä muuta olet lukenut tai katsonut aiheesta? Millä tavalla ne voisi tuoda mukaan kirjoitustaidon vastaukseen?
- Mitkä kirjoitustaidon tehtävän aineistoista voisivat tarjota kiinnostavia ajatuksia tai esimerkkejä aiheen käsittelyyn ja omien ajatusten jatkokehittelyyn?
© Koulukino 2024