keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Näyttelijäntyö elokuvassa Kolme viisasta miestä

 

Elokuva Kolme viisasta miestä rakentuu näyttelijäsuoritusten varaan. Elokuva keskittyy henkilöhahmoihin, heidän tarinoihinsa menneisyydestä ja 
nykyisyydestä. Elokuvan lopussa ohjaaja Mika Kaurismäki antaakin kunnianosoituksen John Cassavetesille (1929 – 1989), jonka henkilöhahmoihin keskittyvästä kerronnasta hän on saanut paljon vaikutteita. 
 
1. a) Mieti nyt elokuvan Kolme viisasta miestäkolmea päänäyttelijää; miten he käyttävät kehoaan, kasvonilmeitä ja puhetta ruumiillistamaan henkilöhahmon tunnetiloja? Vertaa näyttelijöitä keskenään: käyttääkö heistä jokin enemmän ja/tai suurempaa fyysistä elekieltä kuin toinen? Onko jokin heistä liikkeissään pidättyväisempi? Rakentuuko jonkin näyttelijän näyttelijäsuoritus ennen kaikkea puheelle? 
 
b) Mieti myös jokaista kolmea miestä erikseen ja kysy, mitä kyseinen henkilöhahmo haluaa eli mikä on hänen käyttäytymisensä motiivina? Entä miten tämä kyseinen henkilöhahmo käyttäytyy saavuttaakseen haluamansa? Mieti myös elokuvan alkua, keskikohtaa ja loppua ja pohdi, muuttuuko henkilöhahmojen käytös elokuvan kuluessa? Mitä muutoksia huomaat kehonliikkeissä, kasvonilmeissä ja puheessa? 
 
2. Kaurismäki on antanut paljon vapautta näyttelijöille, jotka ovat itse saaneet rakentaa henkilöhahmonsa. On näyttelijöitä, joiden henkilöhahmot muistuttavat toisiaan elokuvasta toiseen ja on näyttelijöitä, jotka pystyvät luomaan aivan erilaisia toisista poikkeavia henkilöhahmoja. Mieti, ovatko Kari Heiskanen, Pertti Sveholm ja Timo Torikka hyödyntäneet edellisiä näyttelemiään henkilöhahmojansa tämän elokuvan henkilöhahmoja rakentaessaan? Eli onko näyttelijöiden aikaisemmissa henkilöhahmoissa jotakin samaa tämän elokuvan henkilöhahmojen kanssa? Entä onko näyttelijöiden näyttelijäsuoritustyyli samanlaista kuin aikaisemmissa roolisuorituksissa? 
 
Kaikki kolme päänäyttelijää ovat tehneet merkittäviä TV- ja elokuvarooleja viime vuosina. Kari Heiskanen esitti mm. Rami Laineen hahmoa TV-sarjassa Uudisraivaajat (2006), Mikko Gromania elokuvassa Suden vuosi (2007) ja Timo Urpolaa TV-sarjassa Harvoin tarjolla (2008). Pertti Sveholm näytteli mm. Pertti Smolanderia elokuvassa Paha maa (2005), Ylikonstaapelia Markku Nymania TV- sarjassa Rikospoliisi Maria Kallio, Helmer Moisiota elokuvassa Lupaus (2005), Erin Johanssonia elokuvassa Tummien perhosten koti (2008) ja kiinteistövälittäjää TV-sarjassa Harvoin tarjolla (2008). Timo Torikka näytteli mm. tilintarkastajan roolia TV- sarjassa Uudisraivaajat (2006), Colonel Albert Puronaa elokuvassa Tali-Ihantala 1944 (2007) ja Mikaelia TV-sarjassa Tukka auki (2008). 
 
3. a) Elokuvan idea syntyi, kun Kaurismäki tapasi pitkästä aikaa nämä kolme näyttelijää ja he rupesivat keskustelemaan elämästään: menneestä ja nykyhetkestä. Mieti kohtauksia, jossa kolme miestä keskustelevat keskenään ja “haastattelevat” toinen toisiaan? Näissä kohtauksissa näyttelijät kysyvät toinen toisiltaan kysymyksiä henkilöhahmoista ja selvittävät henkilöhahmojensa taustaa ja sitä, mitä heille on tapahtunut. Luuletko, että nämä kohtaukset ovat improvisoituja? Kyselevätkö näyttelijät ensimmäistä kertaa toinen toisiltaan henkilöhahmoistaan? Mistä tiedät, että kohtaukset ovat improvisoituja eli ennalta valmistelemattomia? 
 
b) Improvisaatio vaatii näyttelijöiltä hyvää yhteen näyttelemistä. Vastanäyttelijän on ikään kuin ruokittava näyttelijän henkilöhahmon rakentamista tässä ja nyt. Tee improvisaatioharjoitus parisi kanssa: valitkaa aihe/teema, jonka pohjalta improvisoitte oman kohtauksen. Tapahtumapaikkana voi olla vaikka kahvila, luokka, juna, jne. Tapaat siellä parisi, jonka tehtävänä on improvisoida kohtaus, joka alkaa siitä, kun astut tähän kyseiseen tilaan. Käytä kehonliikkeitä ja kasvonilmeitä, jotta parisi pystyy kohtauksen improvisoimaan. Vastaavasti reagoi parisi kehonliikkeisiin ja kasvonilmeisiin ja improvisoi näkemääsi hyödyntäen. 
 
4. Elokuvassa tiloilla/kuvauspaikoilla on suuri merkitys näyttelijälle. Tila määrittää usein henkilöhahmon mielenmaisemaa ja näyttelijä käyttää tilaa hyväkseen rakentaessaan henkilöhahmoansa. Mitä todentuntuisempi tila, sitä helpompi näyttelijän on uida henkilöhahmonsa nahkoihin, jos tarkoituksena on luoda todentuntuinen henkilöhahmo. Vertaa elokuvan ensimmäisiä kohtauksia, jotka esittelevät sekä tiloja että henkilöhahmoja. Esimerkiksi, kuvaako jokin tila hyvin yksinäisyyttä samalla kun näyttelijä ruumiillistaa henkilöhahmonsa kokemia menetyksen ja yksinäisyyden tunteita? Mieti muita elokuvassa nähtyjä tiloja ja näyttelijöiden käyttäytymistä näissä tiloissa – minkälaisia mielikuvia tilat ja näyttelijäsuoritukset synnyttävät?