keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

1. Listatkaa muutamia näkemiänne elämäkertaelokuvia ja valitkaa niistä yksi, jota haluatte pohtia tarkemmin. Miettikää, miten elokuvan kohde on kuvattu niissä? Kuka elokuvan päähenkilöä esittää ja miten näyttelijävalinta vaikuttaa elokuvaan? Onko elokuvan sävy hauska vai vakava? Millaisia elämänvaiheita elokuvassa on kuvattu. Keskustelkaa aiheesta ryhmissä.

2. Valitkaa joku julkisuuden henkilö (poliitikko, näyttelijä, laulaja, kirjailija yms..). Ottakaa selvää hänen tärkeimmistä elämänvaiheistaan. Käyttäkää hyväksenne internet-lähteitä, esimerkiksi eri tiedotusvälineitä. Laatikaa löytämienne lähteiden pohjalta (esim. ranskalaisin viivoin) tärkeimmät kohdat, jotka henkilöä esittävässä elämänkertaelokuvassa olisi. Missä valossa esittäisitte henkilön ja miksi? Millaisia kohtia henkilön elämästä valitsisitte elokuvaan? Pohtikaa myös, miten valitsemanne lähteet vaikuttavat elokuvan lopputulokseen. Tehtävän voi tehdä yksin, parin kanssa tai ryhmissä.

3. Mitä jos käyttäisitte jonkun elokuvanne henkilön lähipiiriin kuuluvan ihmisen näkökulmasta tehtyjä lähteitä? Valitkaa joku henkilö Nelson Mandelan elämästä (vaimo, lapsi, henkivartija) ja miettikää, millaisia painotuksia elokuvaan olisi tullut, jos tarina olisi kerrottu hänen näkökulmastaan. Valitkaa elokuvasta joku kohtaus ja ”käsikirjoittakaa” se uudelleen eri henkilön näkökulmasta.

Esimerkkejä elämäkertaelokuvista:

– Amadeus (Yhdysvallat, 1984, ohjaus Miloš Forman)

– Doors (Yhdysvallat, 1991, ohjaus Oliver Stone)

– Walk the Line (Yhdysvallat 2005, ohjaus James Mangold)

– Badding (Suomi 2000, ohjaus Markku Pölönen)

– Matti (Suomi 2006, ohjaus Aleksi Mäkelä)

– The Iron Lady (Iso-Britannia, 2011, ohjaus Phyllida Lloyd)

 

Lähteet ja lisätietoa:

Koulukinon verkkosivut

Filmsite: http://www.filmsite.org/biopics.html