keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Maria Magdaleena kulttuurissa ja taiteessa

Ajanlaskun alun Palestiinassa ”Maria” kuului suosituimpiin naisten nimiin. Uudessa testamentissa Marioita esiintyy useita. Magdalan Marian lisäksi heihin lukeutuvat Jeesuksen äiti Maria, Betaniassa asuvan Martan sisko Maria, Klopaksen vaimo Maria, Jaakobin äiti Maria, Markuksen äiti Maria sekä Roomassa asuva Maria.

1. Mitkä ovat suosittuja tyttöjen tai naisten nimiä tällä hetkellä? Tunnetko ketään Mariaa? Miksi lapselle halutaan antaa juuri tietty nimi? Voit halutessasi etsiä Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun avulla kuinka monta Mariaa Suomessa elää. Voit myös katsoa, kuinka monta kaimaa löydät.

Tulkitessaan Raamattua jotkut kristityt alkoivat laittaa eri Marioiden sekä teksteissä nimettöminä esiintyvien naishahmojen välille yhtäläisyysmerkkejä. Lukutapa johti siihen, että Magdalan Mariaa ryhdyttiin pitämään samana hahmona kuin Betanian Mariaa ja Luukkaan evankeliumissa esiintyvää syntistä naista, joka kertomuksen mukaan voiteli Jeesuksen jalat tuoksuöljyllä. Tätä näkemystä kannatti myös paavi Gregorius Suuri (540–604), minkä vuoksi lännen kirkossa eli katolisessa perinteessä vahvistui käsitys Magdalan Mariasta syntejään katuvana entisenä prostituoituna. Tulkinta vaikutti tapaan, jolla häntä on kunnioitettu pyhimyksenä ja kuvattu taiteessa.           

Sittemmin virheelliseksi todettu tulkinta Magdalan Marian henkilöllisyydestä kumottiin virallisesti 1960-luvulla. Vuonna 2016 Vatikaani päätti korottaa hänen muistopäivänsä katolisessa juhlakalenterissa samanarvoiseksi apostolien muistopäivien kanssa. Tällä tavoin Magdalan Mariaa halutaan yhä selvemmin kunnioittaa ”apostolien apostolina”, ensimmäisenä ylösnousemuksen todistajana ja ilosanoman levittäjänä. Idän kirkossa eli ortodoksisessa perinteessä eri raamatullisten naishenkilöiden ”yhteensulauttamista” Magdalan Marian hahmoon ei koskaan kannatettu.

2. Pohdittavaksi ja selvitettäväksi: Mitä Magdalan Marian tapaus kertoo Raamatun tulkinnan vaikeuksista tai jopa siihen liittyvistä vaaroista? Millaisia erilaisia raamatuntulkintatapoja on olemassa?

Keskiajan Euroopassa Maria Magdaleenan ympärille muodostui vahva pyhimyskultti. Hänestä tuli naisten, seksuaalisia kiusauksia kokevien, katuvien, käännynnäisten, mietiskelijöiden, hurskautensa vuoksi pilkattujen, kampaajien, hajuvesien sekoittajien, apteekkareiden, parkitsijoiden ja hanskantekijöiden suojeluspyhimys. Maria Magdaleenan pyhäinjäännöksiä kunnioitettiin ja hänen elämäntarinastaan sepitettiin legendoja, jotka levisivät erilaisina versioina ympäri maanosaa. Joidenkin kertomusten mukaan hän toimi esim. lähetyssaarnaajana, päätyi haaksirikon seurauksena Etelä-Ranskaan ja ryhtyi siellä kilvoittelevaksi erakoksi. Kataloniassa syntyi kansanrunousaihelma, jossa Maria Magdaleenaan yhdistettiin vakavina pidettyihin synteihin ja seksuaalirikkomuksiin. Tämä kertomusperinne levisi Suomeen asti. Suomalaisessa kansanperinteessä Maria Magdaleena eli Mataleena esiintyy esim. Kantelettareen kuuluvassa Mataleenan vesimatka -runossa. Lisäksi vielä 1800-luvulla nuoret naiset lauloivat Sääksmäellä nk. Mataleenan virttä kulkiessaan peltojen poikki helatorstain Helkajuhlissa. Tavan uskottiin turvaavan tulevan kesän sadon.

3. Pohdittavaksi: Miksi Maria Magdaleenasta tuli keskiajalla tärkeä pyhimys? Mistä syystä hänen elämäntarinansa sekä häneen liittyvät legendat ovat kiehtoneet ihmisiä jo 2000 vuotta? Uskontotieteilijä Hannele Koivunen on pitänyt Maria Magdaleenan hahmoa kristillisen, ja samalla seksuaalikielteisen sekä kaksijakoisen naiskäsityksen perikuvana. Hänessä yhdistyvät niin hurskaan madonnan kuin syntisen huoran piirteet. Arvioi tätä näkemystä. Voit hyödyntää erittelyssäsi myös teologi Elina Vuolan näkemyksiä kristillisen naiskuvan ja Maria Magdaleenan hahmon suhteista.

4. Tehtävä: Maria Magdaleena kuvataiteessa
Etsi maailman suurten taidemuseoiden teoskokoelmatietokannoista Maria Magdaleena -aiheisia teoksia syöttämällä hakukenttään ”Mary Magdalene”.
Hollannin Rijksmuseum
Espanjan El Prado
Yhdysvaltain Metropolitan
Ranskan Louvre
Britannian National Gallery (Huom! Käytä nettisivun yleistä hakutoimintoa)
Valitse kaksi tai kolme lempikuvaasi ja pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Millaisena Maria Magdaleena teoksessa kuvataan? Kuvaile hänen ulkonäköään ja pukeutumistaan.
  • Liittyykö kuva johonkin Raamatun kertomukseen, esim. Kristuksen ristiinnaulitsemiseen tai ylösnousemukseen, vai johonkin muuhun elämänvaiheeseen tai tilanteeseen? Millaisessa ympäristössä hänet esitetään?
  • Maria Magdaleena -kuvauksissa on usein mukana häneen liittyviä tunnuksia tai esineitä, kuten öljyastia, kirja, pääkallo. Löydätkö sellaisia? Mitä ne symboloivat tai mihin ne viittaavat?
  • Mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia eri teosten ja kuvaustapojen välillä on?
  • Mitä tietoa löydät teoksestasi museon kokoelmatietokannassa?

4. Tutustu Albert Edelfeltin maalaamaan Kristus ja Mataleena-teokseen sekä Mataleenan vesimatka -runoon. Tarkastele ensin kuvaa ja mieti mitä siinä tapahtuu. Keksi kuvalle oma tulkintasi lisäämällä siihen esim. puhekuplia. [kuva julkaistu CC0-lisenssillä] Lue seuraavaksi runo ja tarkastele kuvaa uudelleen, muuttuiko tulkintasi? Millaisiin asioihin kiinnitit maalauksessa huomiota vasta toisella katsomiskerralla?