keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU
Kuvaaja: Sami Kuokkanen

Fiktiossa, kuten teatterinäytelmissä, elokuvissa ja TV-sarjoissa on sääntö, jota sanotaan Tsehovin aseeksi. Venäläinen näytelmäkirjailija Anton Tsehov (1860-1904) kehitti sen näytelmässään Vanja-eno. Siinä näytelmän ensimmäisessä näytöksessä esitellään kuin sivumennen mainiten ase. Tämä ase nousee tärkeäksi näytelmän kolmannessa näytöksessä, jossa Vanja-eno käyttää sitä. Tästä syntyikin käsikirjoittamisen sääntö: älä esittele mitään asiaa tai esinettä käsikirjoituksessa, mikäli et aio käyttää sitä myöhemmin kerronnan olennaisena osana tarinan jossain käännekohdassa.

Keskusteltavaksi

  • Marian paratiisissa ketunraudat ovat tällainen Tsehovin ase. Missä kohtaa ja miten ne tulevat kuin sivuseikkana ensimmäistä kertaa esille, ja miten niitä käytetään elokuvan loppuratkaisussa?
  • Mitä muita vastaavia ”Tsehovin aseita” muistat elokuvista?