Musiikki ja nostalgia
Seksuaalisuuden kuvaamisen ohella toinen nuorisolle suunnatun elokuvan peruspiirre on musiikin merkitys. Musiikki vaikuttaa elokuvan katsomiskokemukseen, mutta sillä on merkitystä jo ennen elokuvan ensi-iltaa. Vuoden 1967 nuorisokuvauksesta Miehuuskoe (The Graduate, ohj. Mike Nichols) elokuvien oheistuotteeksi on rakennettu erikseen myytävä soundtrack. Myös Menolippu Mombasaan -elokuvaa markkinoitiin jo ennen ensi-iltaa julkaistulla kokoelmalla eri artistien lauluja.
1. Mihin musiikkia elokuvassa tarvitaan? Pohtikaa, millainen jokin kohtaus olisi ilman musiikkia tai jonkin aivan toisenlaisen musiikin kanssa.
2. a) Elokuvassa kuullaan sekä uusia että vanhoja lauluja. Mukana on niin trendikästä suomiheviä kuin finnhitsejäkin. Näiden yhdistelmä, Denigraten esittämä Mombasan heviversio (alkuperäinen versio, Taiska 1976), on elokuvan markkinoinnin kruunu. Minkälaisiin historiallisiin jatkumoihin vanhat laulut nykynuorista kertovan elokuvan sitovat?
b) Nostalgian voi määritellä kaipuuksi johonkin menneeseen. Kun elokuvan kohdeyleisönä on nuoriso, voi kysyä, voiko sellaiseen kaivata, johon ei ole omakohtaista kokemusta? Pohtikaa, minkälainen on aiempi kokemuksenne elokuvassa kuultavista finnhitseistä (Mombasa, Jos jotain yrittää, R.A.K.A.S., Leijat, Tuuliviiri). Missä yhteyksissä olette aiemmin vastaavia lauluja kuulleet?