keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Monster - Vaarallinen leikki (2023). Kuva: Cinema Mondo

1) Yorilla on romanttisia tunteita Minatoa kohtaan. Monster kuvaakin myös varhaisnuoren heräävää seksuaalisuutta ja Minaton ja Yorin kautta sitä hämmennystä, jota heräävä kiinnostus toista kohtaan voi aiheuttaa. Tässä tapauksessa Yorin tunteet kohdistuvat toiseen poikaan, Minatoon, mikä aiheuttaa lisää hämmennystä Minatossa. Monster – Vaarallinen leikki onkin tässä mielessä myös rakkauselokuva.

  • Miten Minato suhtautuu siihen, että toinen poika on hänestä kiinnostunut? Entä miten Yorin isä suhtautuu asiaan?

2) Mitä usein toistuvalla sanonnalla ”sian aivoista” tarkoitetaan? Kuka on elokuvan hirviö, monsteri, vai onko kukaan?

3) Opettaja joutuu elokuvassa mm. median uhriksi. Mitä vaikutuksia opettajan henkilökohtaiseen elämään elokuvan tapahtumilla on?

4) Minaton ja Yorin suhde on paljon monimutkaisempi kuin kiusaajan ja kiusatun suhde. Pojat ovat osa luokka- ja kouluyhteisöä ja sen sosiaalisten käytössääntöjen alla.

  • Miksi Minato ei aina asetu suoraan Yorin tueksi koulukavereidensa edessä?
  • Miksi on joskus vaikeaa alkaa kiusatun tueksi?
  • Miksi joskus käyttäydymme eri tavalla ollessamme kahden jonkun kaverin kanssa kuin silloin kun olemme kouluyhteisössä?

5) Elokuvan loppu on moniselitteinen. Mitä arvelet siinä tapahtuvan? Löytyvätkö lapset? Vai voidaanko loppu tulkita heidän kuolemakseen? Jos lapset selviytyvät, miten arvelet elokuvan henkilöiden elämän jatkuvan?