keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

1. Äventyr och resor

  • Vad skulle du vilja ta med dig på din resa om du fick välja fem föremål? Skriv en lista på saker som du tar med dig. Jämför din egen lista med din kompis lista.
  • Skriv på klassens tavla alla ord ni har kommit på, och använd dem i följande lek: ”Ett skepp kommer lastat”. För att göra leken svårare: En deltagare börjar med att säga ett ord, den bokstav ordet slutar på ska nästa deltagares ord börja med.  (t.ex: simdräkt – tandborste – e-böcker – regnrock…osv)
  • Fundera över vart du skulle vilja resa om du fick resa vart som helst? Skapa en reklam för ditt drömresemål.
  • Snusmumriken vill inte åka med på resan. Vad tror du att Snusmumriken gjorde under tiden som de andra var borta? Kanske han hamnade ut för ett annat äventyr?
  • Inte heller Mymlan åkte med på resan till Rivieran. Hon sprang i stället efter sjörövarna. Vilket äventyr är hon med om medan Muminfamiljen är borta?
  • Arbeta parvis: en av er är Mymlan och den andra är Snusmumriken. Samla först en lista på hjälpord: sjörövare, segelbåt, storm, skatter… metspö, fiskar, roddbåt, fiskelycka… Intervjua sedan varandra och berätta vad som hände.

2. Att upptäcka nya saker

a) Välj en av karaktärerna i filmen och berätta om filmens händelser genom att uppdatera karaktärens Facebookstatus under resan. Gå in på nätet http://www.classtools.net/FB/home-page

  1. Börja med att fylla i karaktärens namn (Name here)
  2. Skriv sedan en statusuppdatering; fyll i namnet, datumet och statusen. Publicera!
  3. Tryck sedan på den tomma profilbilden i statusen och ladda upp ett foto.
  4. Du kan redigera även omslagsfotot och spalten till vänster (About, Friends).
  5. Fortsätt berättelsen med nya statusuppdateringar.

Om du sparar sidan får du en egen webbadress som du ska skriva ner. Du kan du fortsätta uppdateringen senare genom att skriva adressen i en webbläsare.

b) Välj en av karaktärerna i filmen. Låt karaktären skriva ett vykort från Rivieran till någon vän. Vad skriver t.ex. Snorkfröken till Snorken som inte är med på resan? Eller vad skriver Mumintrollet till Snusmumriken?

2. Vänskap

a) Diskutera i klassen: På Rivieran träffar Muminfamiljen hunden Ynk. Ynk är ensam och längtar efter en vän. Vad gör Muminfamiljen för att Ynk ska få en vän? Hur går det med vänskapen mellan Ynk och den andra hunden?

b) Skriv en kontaktannons. Hurudan vän skulle du vilja ha? Hurudan är en god vän?

3, Värden

Diskutera i klassen: Snorkfröken och Muminpappan trivs på Rivieran, men Mumintrollet och Muminmamman känner sig obekväma och vill inte alls leva det glamourösa livet. Det blir ganska snabbt klart att karaktärernas intressen skiljer sig.

  • Vad är viktigt för Snorkfröken?
  • Vad är viktigt för Mumintrollet?
  • Vad är viktigt för Muminpappan?
  • Vad är viktigt för Muminmamman?
  • Vad är viktigt för Marquis Mongaga?

Fundera och skriv ner: Vad är viktigt för dig?

4. Fula och vackra ord

I filmen strandar en låda med fula ord och svordomar på stranden i Mumindalen. De är som små kryp som plötsligt sprider sig överallt med otrolig fart. När har Muminfamiljen behov av de fula orden i filmen? Diskutera varför det finns svordomar och fula ord.

Skriv ner det fulaste ordet du vet, men visa det inte för någon. Det kan vara en svordom som redan existerar, men ännu bättre om du hittar på ett helt nytt ord! Låt läraren samla in de fula orden i en påse. Stäng påsen noggrant, så de inte rymmer!

När behövs vackra ord? Diskutera i klassen. Skriv ner det vackraste ordet du vet på en lapp, men visa det inte för någon. Det kan vara ett ord som redan existerar, men ännu bättre om du hittar på ett helt nytt ord! Låt läraren samla in dem i en påse. Plocka fram ett vackert ord i klassen när ni behöver ett och fyll på påsen med nya vackra ord!

Rösta fram det vackraste ordet i klassrummet.