keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Käsikirjoitus ja ohjaus: tarinan tulkintaa

1. Raamatun teksti on ollut Noah-elokuvan tarinan pohjana. Itse elokuvan käsikirjoituksen ovat kirjoittaneet John Logan ja ohjaaja Darren Aronofsky. Raamatussa kerrotaan monista tapahtumista, joiden alkuperä tai merkitys on tänä päivänä epäselvä. Eri aikoina ihmiset ovat tulkinneet ja yrittäneet selittää epäselviä kohtia monin eri tavoin. Elokuvan langenneet enkelit ovat yksi esimerkki.

Vertailkaa Raamatussa olevaa tekstiä ja elokuvan tapahtumia:

  • Mitkä asiat kerrotaan sekä Raamatussa että elokuvassa?
  • Millaisia tapahtumia elokuvasta löytyy, joita ei löydy alkuperäistekstistä?
  • Raamatun tekstissä on paljon tapahtumia, joita ei tarkasti kerrota. Millaisia ratkaisuja ohjaaja oli tehnyt? (Esim. eläinten nukuttaminen arkissa)

2. Elokuvan käsikirjoitus poikkeaa ulkoiselta muodoltaan muista kirjallisista teksteistä. Elokuvan käsikirjoitus rakentuu numeroiduista kohtauksista.  Kohtauksen otsikkoon merkitään yleensä INT/EXT (sisällä/ukona), paikka , PÄIVÄ/YÖ (aika) sekä kohtauksessa esiintyvät henkilöt. Kohtaus vaihtuu seuraavaan kohtaukseen, jos joku kohtauksen otsikon määritelmistä vaihtuu: henkilöt, paikka tai aika vaihtuvat.

Alla esimerkki käsikirjoituksen muodosta:

23. INT,  Kauppa, PÄIVÄ , Kaisa ja Ville

                             KAISA

Maitoa pitäisi ostaa ainakin.                 

                             VILLE

Mun mielestä siellä ei ollu mitään ruokaa.                

                              KAISA

Sun mielestä ruoka tarkoittaa pakastepizzaa.

 

24. EXT, kaupan pihalla, PÄIVÄ,  Kaisa ja Ville

VILLE

Ruokaa on loppujen lopuksi aika paljon erilaista. On salamipizza, kinkkupizzaa, tonnikalapizzaa…

Tehtävä: Valitkaa lyhyt Raamatunkohta, josta jokainen muokkaa oman käsikirjoituksen. Alkuperäisen tekstin ei kannata olla pitkä. Käsikirjoituksen tarkoitus on muokata teksti elokuvaan ja elokuvailmaisulle sopivaksi. Tekstin on hyvä olla neutraali; näin se antaa mahdollisuuksia erilaisille tulkinnoille. Lisää tietoa käsikirjoituksesta löydät mm. Koulukinon oppimateriaaleista elokuviin Herra Heinämäki ja leijonatuuliviiri sekä Prinsessa.

3. Elokuvan ohjaaja on aivan kuin orkesterin kapellimestari. Ohjaaja vastaa siitä, että lopputuloksesta tulee yhtenäinen ja ehyt kokonaisuus. Ohjaajalla on apunaan monenlaisia eri ammattien osaajia, joiden työtä ja tekemisestä hän valvoo. Ohjaaja ei ohjeista ainoastaan näyttelijöiden suorituksia, vaan vastaa myös mm. kuvaajien, maskeeraajien, lavastajien, muusikoiden, äänittäjien ja puvustajien työstä. Joillekin ohjaajille on kehittynyt tunnistettava tyyli, ikään kuin ohjauksellinen kädenjälki, joka on tunnistettavissa elokuvasta toiseen. Ohjaajilla voi olla tiettyjä asioita, joita he painottavat tai joissa he ovat hyviä. Jotkut ohjaajat ovat erinomaisia toimintaelokuvien tekijöitä, toisten tunnusomainen piirre voi olla näyttelijöiden pienet eleet tai kuvauksen visuaalisuus. Suomalaisista ohjaajista esimerkiksi Aki Kaurismäki on tällainen töidensä perusteella helposti tunnistettava ohjaaja.

Tehtävä: Valitkaa lyhyt ote jostakin näytelmästä. Jakautukaa sitten ryhmiin ja valitkaa ryhmän ohjaaja. Ryhmän muut jäsenet ovat näyttelijöitä. Kaikki ryhmät saavat saman tekstin, ja ohjaajan tehtävänä on valita tyylilaji, paikka, aika ja tilanne, jossa kohtaus näytellään. Myös puvustuksella ja rekvisiitoilla on merkitystä. Jos ette löydä sopivaa näytelmänpätkää, voitte käyttää myös esimerkiksi alla olevaa dialogia, jonka ohjaatte.

Henkilö1:          Väsyttää ihan hirveästi.

Henkilö 2:         Miten sinä voit olla niin hirveän väsynyt melkein aina?

Henkilö1:          En tiedä, olenkohan tulossa sairaaksi  – tai jos jo olen sairas?

Henkilö 2:         Sinä kyllä näytät vähän kummalliselta.

 

Pohtikaa tehtävän jälkeen:

  • Mihin kaikkiin asioihin ohjaaja valinnoillaan vaikuttaa?
  • Millä kaikilla tavoin esitetyt pätkät poikkesivat toisistaan?