keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Pikku kummitus Lapanen @SFStudios2024

Pikku kummitus Lapanen on animaatioelokuva, joka on vaatinut monia erilaisia taitoja tullakseen valmiiksi. Voitte harjoitella seuraavilla tehtävillä animaation tekemistä. 

Flipbook 

Lapset piirtävät pienen flipbookin, jossa kummitus Lapanen liikkuu, muuttaa ilmettään tai tekee yksinkertaisen liikkeen, kuten vilkuttaa. Tavoitteena on ymmärtää, miten kuvasarjat luovat liikettä animaatiossa. Youtubesta löytyy hyviä vinkkejä, kuinka tällainen tehdään. Videoissa on usein valotaulu tms., mutta ikkunaakin vasten piirtäminen onnistuu! 

Paperinukke- tai varjoteatteriesitys / pieni animaatio 

Lapset suunnittelevat pienen esityksen. Ensin suunnitellaan tarina ja juoni ja näin ollen myös keitä tarinassa on. Lapset voivat myös matkia elokuvan kohtauksia. Voidaan samalla kerrata, että tyypillisessä tarinassa on alku, keskikohta, lopetus. Kun juoni on selvillä, suunnitellaan tarinassa esiintyvät hahmot. Hahmot voidaan tehdä itse tai sitten voidaan hyödyntää esim. leluja, kuten käsinukkeja, pehmoleluja tai muita esineitä, mitä löytyy. 

Jos haluaa, esityksiin voidaan arpoa tai sopia teemoja vaikkapa tunteisiin liittyen, esimerkiksi pelon kohtaaminen. Esitykset voidaan esittää livenä yleisölle tai lapset voivat videoida omat esityksensä. Videoidut esitykset tietysti katsotaan yhdessä ja voidaan pitää oman ryhmän/luokan kanssa kiva elokuvatunti! 

Äänimaailman tekeminen 

Oppilaat saavat valita jonkin kuvan esim. sanoma- tai aikakausilehdistä tai internetistä. Opettajakin voi etsiä jokin sopivan kuvan, jota oppilaat hyödyntävät. Myös oppilaiden tekemät kuvataidetyöt olisivat todella hyvä väline tähän (ks. esimerkiksi tämän oppimateriaalin kuvataideideat).  

Suunnitelkaa kuvaan sopiva äänimaisema. Mitä kaikkea ääniä kuvasta voisi tulla? 

Tässä apukysymyksiä äänimaiseman tekemistä varten: 

  • Missä kuvassa ollaan? Onko paikka sisällä vai ulkona? 
  • Minkälaisia ääniä tässä paikassa voisi kuulua koko ajan taustalla? (Esim. tuulen humina, liikenteen ääniä, veden liplatus.) 
  • Onko kuvassa vuodenaika? Miten se vaikuttaa ääniin? (Esim. kesällä voi kuulua lintujen laulua, talvella lumen narinaa.) 
  • Näkyykö kuvassa ihmisiä tai eläimiä? Mitä ääniä he voisivat pitää? 
  • Jos kuvassa on ihmisiä, puhuvatko he? Nauravatko, huutavatko, kuiskaavatko? 
  • Jos kuvassa on eläimiä, millaisia ääniä ne pitävät? 
  • Onko kuvassa jotain, mikä liikkuu? (Esim. auto, vene, puiden lehdet tuulessa.) 
  • Jos kuvassa on rakennuksia tai koneita, minkälaisia ääniä ne voisivat pitää? 
  • Onko kuva hiljainen vai äänekäs? Miten sen voisi ilmaista äänillä? 
  • Miltä tuntuisi olla tässä paikassa? Kuinka äänet vaikuttavat tunteisiin? (Esim. ukkosen jyrinä voi tuntua jännittävältä, linnunlaulu rauhoittavalta.) 
  • Jos tämä olisi elokuvakohtaus, millainen taustamusiikki sopisi kuvaan? 
  • Millä tavoilla voisimme tuottaa nämä äänet itse? (Esim. ääntelyllä, esineillä, sovelluksilla.) 
  • Voisimmeko käyttää kehoa tai esineitä äänten tekemiseen? (Esim. taputtelu, suhina, koputus.) 

Äänitetään äänimaisema. Äänitteen voi tehdä helposti tablettien äänitetoiminnolla. Sopiva kesto on noin yksi minuutti. 

Lopuksi kuunnellaan äänimaisemat. Keskustellaan millaisia mielikuvia oppilaille tuli äänimaisemasta. Paljastetaan lopuksi kuva, joka oli tekijöiden valitsema.