keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Elokuvan katsomisen jälkeen (yläkoulu)

1. Keskustelkaa yhdessä elokuvasta.

  • Minkälaisia tunteita se herätti?
  • Ilmenikö keisaripingviinien elämästä jotain yllättävää?
  • Mikä jäi parhaiten mieleen? Miksi?

2. Elokuvassa inhimillistettiin keisaripingviinejä ja niille annettiin ihmisten ajatuksia. Mitä mieltä olet tästä? Mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on?

3. Minkälainen elokuvan yleistunnelma on? Elokuvassa ei nähdä montaa saalistus- tai vaaratilannetta. Mitä hyviä ja huonoja puolia tämänlaisessa esittämistavassa on?

4. Miettikää ja keskustelkaa elokuvan teosta. Miten tekijät ovat onnistuneet kuvaamaan elokuvan? Minkälaisilla välineillä elokuva on voitu kuvata? Kuvitelkaa kuvaajien oloja, minkälaiset ne ovat olleet? Kuinka kauan kuvaajat ovat olleet Antarktiksella?

5. Kuvatkaa oma lyhyt luontodokumentti. Valitkaa ryhmissä mielenkiintoinen lähialueen laji, jonka elämää ja kehitystä seurataan hetken aikaa. Dokumentissa kerrotaan lajin elämästä, elinympäristöstä, ravinnosta ja mahdollisista uhista. Tehkää suunnitelma ennen kuvaamista, miettikää dokumentin tyyliä ja runkoa.