keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Elokuvan tarina

Kirkkaana talvipäivänä possulla ja hänen parhaalla ystävällään lehmällä on hauska päivä järven jäällä. Possu on verraton luistelija, joka taitaa piruetit ja hyppelyt. Hän opettaa lehmänkin luistelemaan. Puun oksalla istuvat linnut seuraavat luistelijoiden touhua ja ilkkuvat, kun possu pyllähtää nurin.

Yhtäkkiä alkaa kuulua outoa ja pelottavaa kuminaa. Joku koputtaa jään alla, ja sieltä heitä katselee hurja otus, jolla on valtava suu ja terävät hampaat. Possu ja lehmä tutisevat pelosta ja pinkovat kiireesti pakoon. Lehmällä putoaa kiireen keskellä jäälle luistin ja sitä on palattava hakemaan.

Ystävykset hiipivät varovasti takaisin jäälle jännittäen, että onkohan hirviömäinen otus terävine hampaineen taas tuijottamassa heitä jään alla.

Possu huomaa, että pinnan alta tuijottavan kalan silmät eivät olekaan pelottavat, vaan melko surulliset. Possu, lehmä ja kala yrittävät viestitellä toisilleen. Jospa kala pyytääkin apua, järkeilee Possu. Lopulta selviää, että kaloilla on vaikea olla pinnan alla, kun sieltä on loppumassa happi.

Nokkela possu ja lehmä keksivät, kuinka he voivat auttaa.

  • Kerratkaa ja muistelkaa yhdessä elokuvan juonen kulkua ja tapahtumia elokuvan tarinan avulla.
  • Miten possu ja lehmä keksivät auttaa jään alla eläviä?

Ääniä ja tehosteita

Aina animaatioelokuvissa ei käytetä puhuttua kieltä. Kun ei ole vuorosanoja, täytyy asiat  ilmaista eleillä, ilmeillä, musiikin ja äänitehosteiden avulla.

  • Millaisia äänitehosteita elokuvassa käytetään? Millaisia ääniä tai millaista musiikkia elokuvassa kuuluu, kun joku hiipii, pelkää tai jännittää? Miltä kuulostaa, kun joku on vihainen? Millainen musiikki sopii iloon, ihastukseen tai kiireeseen?
  • Miten äänten ja musiikin lisäksi esimerkiksi valaistuksella voi vaikuttaa elokuvan tunnelmaan?
  • Keksikää parin kanssa erilaisia ääniä, joita haluaisitte äänittää. (Esimerkiksi kävely ropisevalla hiekalla, vesihanan valuminen tai tiputus, tuulen humina puissa tai ikkunassa.) Äänet voi äänittää vaikkapa puhelimella aikuisen avulla. Soittakaa ääniä ja muut arvaavat, mistä ääni lähtee.
  • Äänittäkää erilaisia äänitarinoita. Keksikää yhdessä, millaisista tapahtumista voisi saada tarinan ilman sanoja, pelkästään äänten avulla. (Esimerkiksi aamutoimet alkaen herätyskellon pirinästä ja päättyen oven kolahdukseen, kun lähdetään ulos.)

Arvausleikki

Yksi leikkijöistä on tyhmä kuningas ja muut kilttejä lapsia.

Kuningas asettuu viivalle odottamaan lapsia, joiden paikka on noin 10 metrin päässä.

Lapset sopivat kuiskaamalla, mitä he aikovat esittää ja tulevat kuninkaan eteen noin metrin päähän viivalle seisomaan ja tervehtivät kuningasta sanomalla yhteen ääneen, että hyvää päivää tyhmä kuningas. Kuningas vastaa heille, että hyvää päivää kiltit lapset, mitä te osaatte tehdä.

Lapset esittävät pantomiimina, ilman sanoja sen tekemisen, minkä ovat sopineet. Kuninkaan tehtävä on arvata, mitä lapset osaavat tehdä. Jos kuninkaan arvaus osuu oikeaan lapset lähtevät juoksemaan takaisin kotipaikalleen.

Kuningas yrittää ottaa jonkun juoksijoista kiinni. Se, jonka kuningas saa napattua kiinni, on seuraava tyhmä kuningas.

Leikkiä voi myös leikkiä siten, että kuninkaiden määrä lisääntyy joka kierroksella, aina kun joku saadaan kiinni.