keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Tietoa opettajalle:

Elokuvan yksi teema on adoptio, sekä lapsen ja aikuisen välinen suhde.

Elokuvassa rikotaan perinteistä perhekuvaa, kun Rikusta huolehtii Haikaraperhe, ja se antaa hyvän pohjan adoptio- ja sijaisperheistä puhumiseen oppilaiden kanssa.

Vaikka tarina on tunnelmaltaan toiveikas, myös pelottavia ja tunteikkaita kohtauksia on jonkin verran. Rikun vanhemmat esimerkiksi kuolevat elokuvan aluksi, ottoperhe hylkää ja petoeläimet vaanivat. Loppu on kuitenkin onnellinen.

Elokuvan voi nähdä myös kertomuksena Rikun omasta identiteetin etsimisestä.

Akuutissa kriisissä tai vanhempien erotilanteessa olevalla oppilaalle ei välttämättä ole mielekästä käsitellä ja jakaa omaa perhettä kohdanneesta kipeästä aiheesta, kuten vanhempien erosta. Tuolloin tärkeämpää olisi vankentaa lapsen perusturvallisuuden tunnetta esimerkiksi huomioimalla ketä muita aikuisia lapsen elämässä on, ja onko ihmisiä kenen kanssa voi puhua mieltä askarruttavista asioista.

Elokuvan katsomisen jälkeen:

Jutelkaa elokuvaelämyksestä.

  • Mitä tunteita se herätti?
  • Mikä kohta oli hauskin, iloisin, jännittävin tai ahdistavin?
  • Mikä on mielestänne elokuvan sanoma?

Riku näkee munasta kuoriuduttuaan ensimmäisenä haikaran, ja kuvittelee tätä äidikseen. Haikaraperhe adoptoi Rikun, ja tälle syntyy käsitys omasta haikaruudesta. Eräänä aamuna Riku kuitenkin herää pesästään yksin, kun muu perhe on lähtenyt Afrikkaan suurille järville talvehtimaan.

  • Miten Riku selviää tilanteesta, ja mitä tarinassa sitten tapahtuu?
  • Miksi Riku kuvittelee olevansa mahtava haikara?

Tietoisku: Adoptio ja sijaislapsi

YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti jokaisella lapsella on oikeus elämään, henkiinjäämiseen ja kehittymiseen 

Lapselle, joka ei voi kasvaa omassa syntymäperheessään, turvataan pysyvä perhe ja kehitys. Lapselle etsitään sopiva koti ja vanhemmat. Adoptiohakijat haastatellaan ja heitä autetaan löytämään sopiva lapsi joko kotimaasta tai ulkomailta.

Adoptiot siis auttavat heikoimpia ja parantavat maailmaa.

On myös tukilapsia, sijaislapsia ja muita perhemuotoja, joissa annetaan koti sitä tarvitsevalle lapselle.

Pohdittavaksi parin kanssa tai ryhmässä:

  • Pitääkö lapselle mielestänne kertoa, mistä hän on kotoisin, jos hänet on esimerkiksi adoptoitu uuteen kotiin ja perheeseen? Mitä kaikkea lapsen kuuluu tietää? 
  • Pärjäisikö lapsi elämässä yksin, ilman perhettä?
  • Mikä tekee perheen? Onko perheenjäsenten oltava biologista sukua keskenään?
  • Miksi isähaikaran oli vaikea hyväksyä Rikua?
  • Riku yritti kovasti olla haikara. Mitä arvelette, miksi Riku haluaa olla juuri haikara?
  • Onko Rikun tarina mielestäsi onnellinen?

Tehtävät:

1. Mitä tarkoittaa perhe? Entä yhteisö? Tee paperille piirtämällä pieni kuvio omista yhteisöistäsi: sijoita itsesi keskelle ja kirjoita ympärille läheisiä, sukulaisia, kaveriporukoita ja vaikkapa harrastuskavereita, jotka liittyvät jollain tavalla elämääsi.

2. Millainen on hyvä lapsuus? Etsikää lehtikuvista asioita, jotka liittyvät hyvään lapsuuteen, ja kootkaa ne liimaamalla paperille.