keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Tietoa opettajalle:

Elokuva auttaa ymmärtämään ystävyyden ja huolenpidon merkitystä.

Oppilaita voi ohjata pohtimaan ystävyyden monimuotoisuutta ja millaisia vastakohtaisuuksia elokuvasta löytyy: hyvä – paha, villi – kesytetty, ystävällisyys – vihamielisyys, vanha – nuori… Esimerkiksi voi palauttaa mieliin kohtauksia, joissa ristiriita tuli erityisen hyvin esille (pieni varpunen mahtui kolosta pelastamaan, kun haikarat eivät siihen pystyneet)

Opetus on, että keskenään hyvinkin erityyppiset kaverukset voivat yhteispelillä päästä sellaisiin tavoitteisiin, joihin kukaan ei yksin pystyisi.

Tehtävät:

1. Pohtikaa

  • Miksi ystäviä tarvitaan?
  • Millainen on oikea ystävä? Voiko nettikaveri olla sellainen? Entä mielikuvitusystävä?
  • Pitääkö ystävien olla keskenään samanlaisia? Millaisia sinun ystäväsi ovat?

2. Voiko mielikuvitushenkilö olla paras ystävä? Entä voivatko vanha ja nuori olla ystäviä? Järjestäkää äänestys tai pieni paneeli aiheesta.

3. Millainen loppu elokuvassa oli? Kirjoita vihkoon, miten tarina voisi jatkua siitä, kun linnut pääsivät vehreälle vesialueelle.

4. Tee parin kanssa ystävyys-juliste, jossa yhdistyy kuva, sekä jokin ystävyyteen liittyvä kehotus tai kielto (lause voi alkaa esimerkiksi sanoilla: Ole…Auta…Muista… Älä…)

5. Keskustelua erilaisuudesta

Pohtikaa yhdessä, millä tavoin elokuvan linnut olivat erilaisia keskenään. Pohtikaa yhdessä myös seuraavia kysymyksiä:

  • Miten ja miksi Riku ja Olga ystävystyivät?
  • Mikä heissä oli erilaista?
  • Mikä yhdisti ystävyksiä?
  • Mitä hyvää erilaisuudessa on omasta mielestäsi?
  • Missä tilanteissa tai paikoissa sinä olet kohdannut erilaisuutta?
  • Jos elämässä on erilaisia tapoja, miten ihmiset voivat löytää yhteisen sävelen? (Voit korostaa ajatusta, että kaikesta ei tarvitse löytyä yhteistä mielipidettä, ja silti voidaan tulla toimeen.)

Onko sinulla kokemusta erilaisuudesta – missä asiassa koet olevasi erilainen kuin muut? Eikö jokainen meistä ole omalla tavallaan erilainen?

Erikoislaatuiset sivuhenkilöt: nimetkää eri lintujen luonteenpiirteitä. Millaisia elokuvan sivuhenkilöt ovat? Millä tavoin erikoisuus voi olla voimavara – mitä hyötyä on esimerkiksi siitä että joku on nopea, toinen taas hidas, joku pieni ja toinen taas iso..?