keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Tilannetajua ja tapataituruutta

  • Kohteliaan kohtaamisen avaimet -harjoitus draaman keinoin.
    Oppilaat liikkuvat tilassa ja opettaja antaa ohjeet erilaisiin kohtaamisiin:
    – Älä ole näkevinäsi toista
    – Ota katsekontakti

    – Ota katsekontakti, hymyile
    – Ota katsekontakti, hymyile, sano ”HEI” (iloisesti)
    – Ota kontakti – kosketa (käsipäivää, kosketus olkapäälle, tms.)
    Harjoitusten jälkeen keskustellaan kohtaamisten herättämistä tunteista. Mikä tuntui ikävimmältä tavalta kohdata toinen? Mikä oli mukavin/luontevin tapa kohdata toinen? Miten ikäistesi joukossa yleensä kohdataan – Suomessa? Muualla? Arkena? Koulussa? Vapaa-aikana?
     

  • Elokuvassa käytettiin kohteliaan keskustelun avaimina mm. seuraavia lauseita: ” Tuoksut hyvältä, sinulla on kauniit hiukset, näytät hoikalta, pidän siitä mitä sinulla on päälläsi, mitä Sinun koirallesi kuuluu”. Mitä mieltä olet Riston keskustelun aiheista?
     
  • Pohdi kenelle voisit sanoa edellä mainittuja lauseita. Sopivatko kaikki keskustelun aiheet käytettäväksi kaikille?
     
  • Mitkä ovat kohteliaan keskustelun avaimet? Harjoitelkaa draaman keinoin erilaisia keskustelutilanteita.
     
  • Kirjatkaa omasta mielestänne hyvien tapojen mukaisia keskustelunaiheita. Kootkaa aiheet yhdessä.
     
  • Tiedätkö mitä on hissikeskustelu? Harjoitelkaa keskustelun ylläpitoa minuutin ajan pareittain. Vaihtakaa rooleja vuorotellen.
     
  • Miten Risto mielestäsi onnistui keskustellessaan Sevillan Saiturin kanssa ensi tapaamisella? Miten etukäteen harjoitellut keskustelunaiheet sopivat tilanteeseen?
     
  • Keskustelkaa ja harjoitelkaa, miten ruokapöydässä kuuluu keskustella toisten kanssa? (esim. puhuttelu, äänen käyttö)
     
  • Miten elokuvan palvelija puhuttelee isäntäänsä ja miten isäntä palvelijaansa? Pohtikaa, oliko käytös hyvien tapojen mukaista.
     
  • Miten puhuttelet presidenttiä, isovanhempaa, ystävää, opettajaa? Harjoitelkaa eri rooleja ja keskustelua.
     
  • Harjoitelkaa asiallisen kirjeen tai sähköpostin kirjoittamista. Miten kirje aloitetaan ja lopetetaan kunnioittavasti? Millaisia tervehdyksiä on kohteliasta käyttää esimerkiksi ystävälle lähetettävässä viestissä?

 

Pukeutuminen tilanteen vaatimalla tavalla

  • Tutustukaa pukeutumisetiketteihin. Mitä tarkoittaa tumma puku, gaala-asu, iltapuku tai kesäasu?
     
  • Mikä merkitys oikeanlaisella pukeutumisella on? Miksi oikeanlainen pukeutuminen kertoo hyvistä tavoista? Keskustelkaa miten olette pukeutuneet itse eri tilanteissa. (esim. koulun kevätjuhla, arki, hautajaiset, häät, jne.)
     

Mistä tavat syntyvät?

  • Risto harjoitteli hyviä pöytätapoja. Kirjaa ylös millaisia hyviä pöytätapoja elokuvassa opetettiin. Hallitsetko sinä hyvät tavat?
     
  • Kello viiden tee, mitä se on? "Naiset ensin", miksi? Tutustukaa perinteisiin käytöstapoihin. Etsikää verkosta tai kirjoista vanhoja edelleen käytettäviä tapoja ja keskustelkaa niiden alkuperästä.
     
  • Miksi juomaa ei voi tai saa ryystää?
     
  • Mistä pöydässä on kohteliasta puhua? Pohtikaa yhdessä hyviä keskustelunaiheita ruokapöytään.
     
  • Millaisia hyviä käytösvinkkejä Risto sai elokuvassa? Tehkää lista vinkeistä ja pohtikaa luokassa hallitsetteko hyvän käytöksen vinkit.
     
  • Voiko seurassa haukotella? Keskustelkaa mitä haukottelu toisen puheen aikana kertoo puhujasta, mutta myös kuuntelijasta.
     
  • Esimerkin voima on merkittävä. Pohtikaa millaisia tapoja olette oppineet vanhemmilta tai isovanhemmilta?

 

Hyvät pöytätavat

  • Harjoitelkaa pöydän kattamista. Tehkää juhlakattaus johon katatte alku-, pää ja jälkiruoka-aterimet sekä lisäksi vesilasin ja kaksi viinilasia.
     
  • Miten juhlapöydässä aterioidaan? Missä järjestyksessä eri ruokailuvälineitä käytetään?
     
  • Järjestäkää juhlat luokassa. Valitkaa isäntä ja emäntä juhlille ja harjoitelkaa juhlapuheen pitoa.

 

Tilaisuudet ja hyvät tavat

  • Miten elokuvissa, oopperassa tai konsertissa kuuluu käyttäytyä? Pohtikaa yhdessä hyviä tapoja käyttäytyä yleisötilaisuuksissa.
     
  • Musiikki on usein läsnä eri tilaisuuksissa. Tehkää oma Hyvien tapojen räppi ja esittäkää se koko koululle esimerkiksi aamunavauksessa.
     
  • Hyvät tavat ovat aina läsnä ja ne tulee hallita vauvasta variin. Onko tapojen opettelu turhaa? Keskustelkaa asiasta luokassa.
     

Oppimateriaalin Tapakasvatusosuuden on laatinut Opetushallitus.