keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Moraaliset kysymykset ja monikansallinen elokuvatuotanto

Salaliitto Kairossa ©Atmo

Kaksinaismoraali (eli kaksoisstandardi) tarkoittaa ristiriitaa yksilön tai yhteisön moraalivaatimusten ja tekojen välillä tai moraalia, joka asettaa eri vaatimukset eri yksilöille tai ryhmille.”
Lähde: Wikipedia

  • Minkälaisia kaksinaismoralistisia tai tekopyhyyden ilmauksia elokuvassa tapahtuu?
  • Elokuvan lopussa Adam palaa pieneen kyläyhteisöönsä. Hänen kylänsä imaami katsoo Adamia pitkään silmiin ja kysyy tältä: ”Mitä sinä opit siellä?” Elokuva ei dialogin tasolla vastaa tähän. Mitä itse elokuvan nähtyäsi vastaisit kysymykseen? Kirjoita vastauksesi ylös.

Monikansallinen tuotanto

Elokuvan tuotanto on hyvin monikansallinen: tuotanto on ruotsalais-ranskalais-suomalais-tanskalaista. Ohjaaja Tarik Saleh on monien iranilaisohjaajien tapaan saanut porttikiellon kotimaahansa ja elokuvaa ei siellä ole esitetty. Elokuva kuvattiinkin Kairon sijaan Turkin Istanbulissa. Ohjaaja Tarik Saleh on syntynyt Ruotsissa ruotsalaiselle äidille ja egyptiläiselle isälle. Hän kuvailee kaksoiskansalaisuuden perintöä elokuvaohjaajuudelleen näin:

”Ohjaajuus on ollut matka. Suhtauduin teini-ikäisenä pakkomielteisesti identiteettini, yritin vastata kysymykseen kuka minä olen ja mistä tulen? En ole enää yhtä kiinnostunut siitä, mutta ymmärrän että se säätelee kaikkea tietämistäni. Ohjaajan tehtävä on olla samaan aikaan sisä -ja ulkopuolella. Tässä auttaa kun on maahanmuuttaja ja maahanmuuttajan lapsi. Sen takia maailman parhaat elokuvaohjaajat ovat maahanmuuttajia. Minun tapauksessani olen myös etuoikeutetussa asemassa, että voin tehdä elokuvia ilman seuraamuksia, jos vertaa ohjaajiin, jotka asuvat Egyptissä.

(Lähde: https://www.picturehouses.com/blog/tarik-saleh-interview-picturehouse-recommends. Käännös oppimateriaalin tekijän)

  • Keskustelkaa pienryhmissä. Minkälainen vaikutus kahden kulttuurin välissä olemisella on elokuvantekijälle? Mitä mahdollisuuksia monikansallinen elokuvatuotanto luo? Mistä luulette johtuvan, että Egyptin hallitus ei halua näyttää Salaliitto Kairossa kaltaista elokuvaa?