keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Vakoiluelokuva ja poliittinen trilleri tyylilajina

Salaliitto Kairossa ©Atmo
  • Keskustelkaa aluksi pareittain mitä teille tulee mieleen vakooja-elokuvasta. Minkälaisia konventioita eli vakiintuneita tyylejä ja tapoja niissä on? Minkälainen päähenkilö niissä usein on? Minkälainen tunnelma, paikka ja äänimaailma niissä usein on? Minkälaisia tapahtumia vakoojaelokuvissa on? Voitte pohtia vakoojaelokuvan piirteitä myös vastakohtien kautta, esim. miten vakoojaelokuva eroaa vaikkapa romanttisesta komediasta? Kirjatkaa ajatuksenne ylös. Pohtikaa sitten, miten nämä odotukset ja konventiot näyttäytyivät Salaliitto Kairossa elokuvassa? Mikä oli uutta ja erilaista, mikä konvention mukaista?

Poliittinen trilleri sijoittuu vallan kulisseihin ja esittää tapahtumat trillerille tyypillisen jännityksen avulla. Päättäjien valtapelit, salaliitot, korruptio, terrorismi ja sota ovat lajityypille ominaisia teemoja. Maailmankuva on monesti pessimistinen. Usein keskeisessä roolissa on ns. tavallinen ihminen, joka nousee henkilökohtaisten uhrausten uhallakin vastustamaan massiivisten koneistojen kyseenalaista toimintaa.

Koulukino: Jättiläinen-oppimateriaali
  • Salaliitto Kairossa on lajityypiltään poliittinen trilleri. Mitä se tarkoittaa ja miten elokuva täytti poliittisen trillerin ominaisuudet? Millaisin keinoin elokuvassa rakennetaan jännitystä?
  • Minkälaisia trillerin ominaisuuksia elokuvassa oli:
    1. Paikan tai paikkojen suhteen?
    2. Valon käytön suhteen?
    3. Äänenkäytön suhteen?
    4. Puvustuksen suhteen?
  • Ruotsin-libanonilaisen Fares Faresin näyttelemä everstihahmo värvää Adamin. millaisilla adjektiiveilla kuvaisitte everstiä? Millaisilla keinoilla hän pakottaa Adamin tiedonantajakseen? Minkä vuoksi hän pehmenee Adamia kohtaan?
  • Elokuvan ohjaaja Tarik Saleh kertoo saaneensa innoitusta elokuvaan Umberto Econ kirjasta Ruusun nimi. Kirja sijoittuu 1300-luvun benediktiiniläisluostariin ja kuvaa siellä tapahtuvaa uskonnollista suvaitsemattomuutta ja valtapoliittista juonittelua. Mitä muita poliittista valtapeliä kuvaavia draamasarjoja tai elokuvia tiedät tai olet nähnyt? Mitä pidät niistä? Tehkää yhteinen lista näkemistänne elokuvista ja sarjoista.

Vinkki! Lisää jännityselokuvan konventioista Koulukinon oppimateriaalista Blackout.

Tehtävä: Tarkempi katsaus elokuvan osa-alueisiin

Jakakaa luokka kolmeen osaan.

  1. Kuvausryhmä
    pohtikaa, muistelkaa ja esitelkää elokuvan kameranliikkeitä, värejä, valaisua, puvustusta ja kuvauspaikkaa. Oliko kuvauksessa käytetty kamerajalustaa, miltä etäisyydeltä oli kuvattu jne. Esitelkää miten elokuvassa oli luotu jännitystä, odotusta ja muita tunteita kameratyön avulla.
  2. Sanomaryhmä
    Pohtikaa henkilöhahmoja, heidän välisiä suhteita ja motiiveja. Mitä pääteemaa elokuva käsittelee, onko elokuvassa sivuteemoja? Miksi elokuva on tehty? Mitä ohjaaja Tarik Saleh on mielestänne halunnut elokuvallaan sanoa? Minkälaisen tunteen ja minkälaisia kysymyksiä elokuva jätti jälkeensä teissä?
  3. Leikkausryhmä
    Pohtikaa, muistelkaa ja esitelkää elokuvan leikkaustyyliä, rytmiä, musiikin ja äänitehosteiden käyttöä. Voitte esimerkiksi kuvailla äänimaailmaa Al-Azharin yliopistossa vrs. Kairon kaduilla. Esitelkää miten elokuvassa oli luotu jännitystä, odotusta ja muita tunteita editoinnin ja äänisuunnittelun avulla.

Jokainen ryhmä tekee muutaman sivun esitelmän Powerpointilla tai jollakin vastaavalla esitelmäohjelmalla (esim. Google Slides, Prezi, Canva, Visme, Figma). Esitelmien pohjalta keskustellaan yhdessä.