Teos taiteilijan kuvana
Salpa perustuu ohjaaja-käsikirjoittaja Zagros Manucharin omiin tuntemuksiin ja kokemuksiin.
"Manuchar syntyi Irakin Kurdistanissa vuonna 1990. Hän on varttunut vaikeissa olosuhteissa. Hän kiinnostui elokuvasta kolmetoistavuotiaana ja on elokuvantekijänä itseoppinut. Aloittaessaan uransa yhteiskunnalliset aiheet huolestuttivat häntä. Tänä päivänä häntä mietityttävät aika, henki ja kuolema. Tämä on havaittavissa hänen ensimmäisessä kokopitkässä elokuvassaan Salpa. Pakolaistaustansa vuoksi hän ymmärtää erityisen hyvin mitä on, kun toista ihmistä ei osata nähdä eikä kuunnella." (Lähde: Elokuvan kotisivut ja lehdistötiedote.)
Pohtikaa taiteilijan roolia seuraavien tehtävien kautta:
1. Romantiikan ajan ajattelussa kukki näkemys taiteilijasta nerona, joka ikään kuin toimi taiteen väylänä maailmaan. Hieman myöhemmin kuvataiteilija Paul Cézanne halusi maalata maisemia sellaisena kuin hän ne näki – se oli Cézannen mielestä todellisempaa kuin se, millaisia maisemat varsinaisesti olivat. Pohtikaa, miten tärkeä osa taideteosta sen tekijä on. Siirtyykö taiteilijan persoonallisuus tekoprosessin aikana taideteokseen? Miten taiteilijan persoonallisuus voi näkyä tai välittyä taideteoksessa? Onko edes mahdollista, että se ei näkyisi tai välittyisi? Voiko esimerkiksi Lady Gagan musiikkia kuunnella erillään taiteilijapersoonasta? Keskustelkaa!
2. Määritelkää, kuka on taiteilija. Pitääkö taiteilijalla olla alansa koulutus? Pitääkö taiteilijan ansaita leipänsä nimenomaan taiteellaan? Voiko henkilö olla taiteilija, vaikkei olisi milloinkaan saanut töitään museoon tai esiintynyt yleisölle? Onko taiteilijan alaa joku ”seitsemästä taiteesta” (”kuudesta taiteesta” puhuttaessa ollaan tarkoitettu perinteisesti kirjallisuutta, maalaustaidetta, kuvanveistoa, musiikkia, arkkitehtuuria ja teatteria, ja näiden lisäksi elokuvaa kutsutaan yleisesti ”1900-luvun omaksi taidemuodoksi”), vai voiko vaikkapa tilkkutäkkiompelijaa tai kung fu -mestaria nimittää taiteilijaksi? Tutustukaa esimerkiksi Wikipedian artikkeliin aiheesta ja ITE-nykykansantaiteen sivustoon. Myös tämän lähteen ranskalaisia viivoja voi käyttää pohdinnan apuna.