keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Elokuvan matka ideasta elokuvaksi voi olla pitkä ja monivaiheinen. Draamaelokuvan perusideana voi olla esimerkiksi tarina, tapahtuma, teatteriesitys tai kirja. Alun perin teatteriesitykseksi tehty tarina voi muuttua kirjaksi ja sen jälkeen vielä elokuvaksi. Satavuotias joka karkasi -elokuvan tarina on alun perin Jonas Jonassonin kirjoittamassa kirjassa Satavuotias joka karkasi ikkunasta ja katosi.

Kirja ja elokuva ovat taidemuotoina erilaisia. Ilmaisu ja vaikuttavuus perustuvat usein eri asioihin kirjassa ja elokuvan toteutuksessa. Kirja perustuu yksinomaan tekstin voimaan. Elokuvassa on käytettävissä myös kuva, ääni ja liike – ja toisaalta esimerkiksi aika taas on rajallinen.

  • Listatkaa näkemiänne elokuvia, jotka perustuvat johonkin kirjaan. Millainen vaikutus elokuvakokemukseen on aiheesta aikaisemmin kirjoitetulla kirjalla? (Esim. Taru sormusten herrasta, Hobitti, Tummien perhosten koti, Puhdistus, Tunnit, Anna Karenina, Piin elämä, Tumman veden päällä, Tuntematon sotilas, Da Vinci -koodi)
  • Vertailkaa kirjan tapahtumia elokuvan tapahtumiin. Mitä kirjan tapahtumia on jätetty elokuvasta pois? Mitkä seikat mielestäsi ovat vaikuttaneet siihen, mitä kohtauksia kirjasta on valittu elokuvaan mukaan?
  • Miten kirjan lukeminen poikkeaa kokemuksena elokuvan katsomisesta? Miettikää elokuvan vaikuttavuutta verrattuna kirjaan. Millaisissa kohtauksissa elokuva mielestäsi eroaa selkeästi kirjasta? Millaisissa tarinoissa tai tapahtumissa kirja antaa voimakkaamman elämyksen kuin elokuva? Entä toisin päin?

Tehtävä:

Perehtykää elokuvan tekemiseen ja tuottamiseen. Internetistä ja kirjallisuudesta löytyy paljon tietoa elokuvan tuottamiseta. Selvittäkää yksin tai pienissä ryhmissä elokuvan valmistumista eri henkilöiden kautta. Tutkikaa elokuvan tekemistä esimerkiksi ohjaajan, näyttelijän, kuvaajan, äänittäjän, tuottajan, pukusuunnittelijan, lavastajan, avustajan, autonkuljettajan, markkinointipäällikön, kameramiehen, leikkaajan, käsikirjoittajan tai valokuvaajan näkökulmasta. Kertokaa ja kuvailkaa kunkin henkilön näkökulmasta hänen työtään ja tehtäviään elokuvanteossa.