keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Elokuva on audiovisuaalinen ilmaisumuoto, ääni on siis elokuvassa yhtä tärkeä osa kuin kuva. Äänellä voi kertoa tarinaa, tulkita nähtävää ja vaikuttaa voimakkaasti katsojan tunteisiin.

  • Mikä oli elokuvassa mielestäsi jännittävä tai hätkähdyttävä kohtaus?
     
  • Mitä elokuvakerronnan keinoja animaatiossa käytetään luomaan jännitystä?
     
  • Mikä osuus äänillä oli jännityksen luomisessa?

Tehtävä: TEHKÄÄ ELOKUVAÄÄNIÄ

a) Voidaan toteuttaa, jos koululla on tarvittava laitteisto. Tehtävä toteutetaan pareittain tai 2-5 hengen ryhmissä. Kuvatkaa itse lyhyt elokuvapätkä ilman ääntä, voitte käyttää esim. kännykän kameroita.

Äänittäkää mikeillä pätkään uudet äänet. Äänet voivat olla vuorosanoja, ns. pisteääniä eli ääniä, jotka liittyvät kuvassa tapahtuviin. Voitte käyttää musiikkia ja äänitehosteita esim. täältä:
Papunet

Tampereen mediakoulu

Freesound

b) Tämä tehtäväversio voidaan toetuttaa ilman editointimahdollisuutta. Valitkaa ja katsokaa jokin kohtaus elokuvasta (kesto 30s-1min). Voi olla myös elokuvan traileri. Jakautukaa pareihin tai 2-5 hengen ryhmiin. Tehkää kohtaukseen äänet. Käyttäkää mielikuvitusta ja keksikää luokan esineistä ääniä kohtaukseen. Voitte myös keksiä itse dialogia ja tehdä ääniä. Pisteääni eli tehosteääni tarkoittaa sellaista ääntä, joka syntyy jostain konkreettisesta kuvassa olevasta.  Pisteääni liittyy toimintaan ja tilaääni paikkaan. Harjoitukseen voi valmistautua kuuntelemalla hetken silmät kiinni luokan äänimaailmaa. Jokainen ryhmä esittää luomansa äänimaailman samanaikaisesti kun kohtausta pyöritetään luokassa.

c) Tehkää elokuvamusiikkitehtävä KAVIn Elokuvapolulta.