keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Kirjoitustaidon tehtävä

Kuva: Vilja Harala / Tuffi Films.

Valitse yksi alla annetuista aiheista 1 – 6 ja kirjoita siitä pohtiva, näkökulmia avaava tai kantaa ottava teksti. Rajaa lähestymistapasi ja otsikoi tekstisi itse. Merkitse valitsemasi aiheen numero otsikon eteen.

Hyödynnä tekstissäsi Jenni Toivoniemen Seurapeli-elokuvan (2020) lisäksi vähintään yhtä annetuista aineistoista. Kirjoita tekstisi siten, että lukija voi ymmärtää sen, vaikka ei tunne aineistoja. Viittaa käyttämiisi aineistoihin tarkoituksenmukaisesti. Vastauksen sopiva pituus on noin 6000 merkkiä.

Aiheet

1. Pelaamalla oppii

2. Pelit ovat rohkeille

3. Pelaamalla onnelliseksi / onnettomaksi

4. Pelaaminen ja sosiaaliset suhteet

5. Elinikäinen pelaaminen

6. Pelaamisen haasteet
Aineistot

A. Artikkeli: Mikko Meriläinen, Mikä pelaamisessa viehättää? (https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/lapset-ja-media/digitaalinen-pelaaminen/mika-peleissa-viehattaa/, 14.10.2019).

B. Artikkeli: Mikko Meriläinen, Pelaamisen hyödyt (https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/lapset-ja-media/digitaalinen-pelaaminen/pelaamisen-hyodyt/, 28.10.2019).

C. Uutinen: Sari Vähäsarja, “Jos lapselle maistuvat uni, ruoka, koulu ja ihmissuhteet, ei peliaikaa tarvitse tuijottaa” (https://yle.fi/uutiset/3-8356025, 6.10.2015).

D. Aikauslehden tarina: Tiina Suomalainen, Tatun peliriippuvuus alkoi viattomasta ajankulusta (https://seura.fi/ilmiot/tarinat/tatun-peliriippuvuus-alkoi-viattomasta-ajankulusta/, 4.6.2015).

E. Musiikkivideo: Max Poster, Pelimies. (Julkaistu Martti Vainaan ja Sallittujen aineiden albumilla Onnellinen nyt, 2005).

F. Verkkotietosanakirja-artikkeli: Wikipedia, Liveroolipelaaminen (https://fi.wikipedia.org/wiki/Live-roolipelaaminen, viitattu 28.8.2020).

G. Juttu: Pietari Koskinen, Sinkkunainen kirjoittaa HS:ssa: Miesten ihmissuhdetaidot kaipaavat kehittämistä ( https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005045367.html, 14.1.2017).