keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

1. Tutkikaa Talous ja nuoret TAT:in nettisivuilta kunkoululoppuu.fi tietoja yrittäjyydestä. Etsikää vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Minkälaisia erilaisia yritysmuotoja on olemassa? 
  • Miten yrittäjyys eroaa perinteisestä palkkatyöstä?
  • Arvioi taloustaitojen tärkeyttä yrittäjyydessä. Mitä muita taitoja yrittäjällä on hyvä olla?

2. Kalle Freese haluaa tulla ”kahvin Elon Muskiksi” ja ”valmistaa pikakahvia, joka ei maistu kuselta, ja sen on määrä mullistaa maailman kahvimarkkinat.” Pohtikaa miksi Kallen yrittäjyys ei lähtenyt Piilaksossa nousuun? Mitä Kalle olisi voinut tehdä toisin? Mikä häntä mielestänne kiinnosti Piilaaksossa? 

3. Minkälaisen kuvan dokumentti antaa Kallen, Joshin ja muiden yrityksen työntekijöiden yhteistoiminnasta? Keneltä Kalle saa apua? Mitä taitoja toimivan yhteistyön takana on?

4. Elokuvassa nähdään useaan otteeseen Kalle pitchaamassa eli pitämässä myyntipuhetta liikeideastaan. Pitchausta tehdään usein myös elokuvatuotannossa, kun elokuvalle haetaan rahoitusta.

  • Millaisen elokuvan sinä tekisit? Valmistele ideastasi pitchaus (pitchaaminen = idean lyhyesti ja selkeästi esittely esim. mahdollisille rahoittajille), jossa perustelet miksi juuri tämä elokuva pitäisi tehdä. Voitte kuvata pitchit ja jakaa ne toisillenne. 

5. Kiinnitä huomiota dokumentissa käytettyyn kieleen. Vilahteliko joukossa sanoja, joita et tuntenut? Mitkä olivat uusia termejä sinulle? Miten eri kielet sekoittuivat henkilöiden puheessa? 

6. ”Oonko mä sun mielestä kunnianhimoinen?” Erika kysyy Kallelta.

  • Millä tavalla Kalle vastaa? Millä tavoin hän vaikuttaa näkevän kunnianhimoisuuden?
  • Minkälaisena ominaisuutena sinä näet kunnianhimoisuuden? 

7. Start-up-kulttuurin epäterveet piirteet

  • Minkälaisen kuvan elokuva antaa startup-kulttuurista? Millaisilla adjektiiveilla kuvaisit elokuvassa esiintyviä ihmisiä?
     
  • Pohdi, mitä itse tiedät asiasta entuudestaan ja mieti, miten ennakkotietosi vaikuttavat elokuvan ymmärtämiseen ja tulkintaan.
     
  • Pohtikaa pareittain:
    · Mitkä asiat saavat Kallen lähtemään Piilaaksoon?
    · Miten elokuvassa kuvattiin start-up yrityksen perustamista ja sen vaikutusta mielenterveyteen ja parisuhteeseen? Millaisia tunteita elokuvan kertomus herätti sinussa? Mitä haasteita Kalle ja Erika kohtasivat? Miten he pyrkivät voittamaan haasteet tai sopeutumaan niihin?
    · Mihin arjen perustaitoihin ja niiden hallintaan Kallen työnteosta johtuva väsymys vaikutti?
    · Minkälaiset kulttuuriset erot saattoivat vaikuttaa Kallen ja amerikkalaisen työyhteisön suhteessa?

8. Tehokkuus
Kalle Freese laskee, että tunnit, joita ei käytetä oman unelman tavoitteluun ovat konkreettisesti hukkaan heitettyä rahaa. ”Mä näen siinä kauneutta, että asiat voi tehdä mahdollisimman tehokkaasti.” Hän puhuu moraalisesta tehokkuustappiosta, joka ahdistaa häntä.

  • Mistä tällaiset ajatukset voisivat kummuta?
  • Millainen tulevaisuuden tavoite Kallella oli, entä Erikalla?
  • Pohtikaa yhdessä: mitä hyötyä on tehokkuudesta? Milloin on hyvä rauhoittua? Miettikää esimerkkejä tilanteista ja ympäristöistä, jotka korostavat tehokkuutta. Miettikää esimerkkejä tilanteista ja ympäristöistä, joissa heikkoutta saa näyttää.