keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Vihjeitä elokuvan käsittelyyn

1. Elokuvaa analysoitaessa voidaan tarkastella sen juonta. Juoni on elokuvan tarina eli tapahtumat siinä järjestyksessä, kun ne tapahtuvat.

a. Kerätkää taululle elokuvan henkilöt.

b. Mikä tapahtuma jäi elokuvasta mieleesi? Piirrä tai maalaa kohtaus.

c. Sijoittakaa valmiit piirrokset tapahtumajärjestykseen. Miettikää, miksi jokin tapahtuma jäi monelle mieleen.

d. Piirrä elokuvan juonesta käyrä kuvien avulla. Piirrä käyrästä nouseva, kun elokuvassa jännitys kasvaa ja laskeva, kun se laukeaa.

 

2. Mitä tapahtui elokuvan loppuhäivytyksen jälkeen?

a. Valitse joku henkilöistä ja kirjoita, mitä hänelle tapahtui elokuvan jälkeen.

b. Mieti, mitä Jontulle tapahtui elokuvan jälkeen. Piirrä siitä sarjakuva.

 

3. Elokuvassa on ristiriita. Se saa ihmiset jännittämään, miten elokuvassa käy. Ristiriita voi olla jokin ulkopuolinen uhka tai jokin muu syy, jonka vuoksi päähenkilön on vaikea saavuttaa päämääränsä.

a. Mikä on Sokkotanssin ristiriita?

b. Mitkä tapahtumat tai henkilöt saavat sen aikaan?

c. Merkitse käyrälle kohta, jossa ristiriita kärjistyy äärimmilleen.

 

4. Elokuvasta löytyy motto, joka on elokuvan opetus tai johtoajatus yhteen lauseeseen tiivistettynä.

a. Miettikää, mikä voisi olla Sokkotanssin motto.

b. Keksikää pienryhmissä omia lyhyitä kohtauksia, joissa on sama motto. Henkilöt voivat olla elokuvasta tai keksittyjä. Näytelkää ne.

c. Miettikää pienryhmissä oma motto, keksikää sen ympärille lyhyt kohtaus. Näytelkää muulle ryhmälle, joka yrittää arvata, mikä motto on.

 

Käytäkkää tehtävien tekemisen apuna Elokuvan dramaturgia -osuutta.