keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Förslag om hur arbeta med filmen

1. Jämför Tarzan-filmer som filmats med skådespelare i rollerna med animations-Tarzan. Vilka skillnader och likheter hittar ni?

(I den ritade filmen finns t ex inga afrikanska människor.)

2. Undersök Tarzan-böcker och -serier och jämför dem med filmerna. Fråga era föräldrar om de läst dom.

3. Hurdana egenskaper associeras med Tarzan? I vilka förhållanden kan man ha nytta av sådana egenskaper?

4. Hurdan person skulle vara raka motsatsen till Tarzan? Var skulle han kunna klara sig?

5. Föreställ er en situation, där Tarzan, som företräder naturen och det naturenliga (ekotarzan) och cyber-människan som man känner från scifi-litteraturen (människomaskinen) möter varandra.
Vad skulle hända?
Rita gestalterna och placera dem i varandras omgivningar. Hur skulle de klara sig?

6. Gör en stor djungelbakgrund. Tillverka olika figurer som fanns i filmen och placera dem där.
Hitta på äventyr för figurerna. Skriv, berätta eller gör egna animationer med videokamera.

7. Föreställ er vad Tarzan upplevde som en "halvspråkig" bland folk. Hitta på ett eget språk och försök lära några ord av det till era kompisar. Hurdan skulle en babblande Tarzan vara?

8. Gör en bild av någon scen i filmen. Vilken var den roligaste/mest spännande scenen?

9. Gör en Tarzan-bana i skogen eller gymnastiksalen.

(Ni får veta ännu mer om Tarzan t.ex. i temanumret 1/2000 i Peili.)