keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Ennen elokuvan katsomista

a. Jokaiselle lapselle jaetaan kuvanpuolikas, kuvien aiheena on jotain vuodenaikoihin liittyvää. Yksi lapsi kerrallaan alkaa kertoa mitä hänen kuvassaan on. Kuulemansa perusteella toiset koettavat selvittää, onko itsellä kerrotun kuvan toinen puoli. Kun pari löytyy, alkaa seuraava lapsi kertoa mitä hänen kuvassaan on. Pohtikaa yhdessä mitä tarkoitetaan vuodenajoilla? Mikä vuodenaika nyt on? Mistä niin päättelette?

b. Herätelkää muistista muistoja ja tiedonmurusia eri vuodenaikoihin liittyen leikkimällä Laiva on lastattu -leikkiä. Tällä kertaa laiva lastataan talveen liittyvillä asioilla. Jatkakaa laiva on lastattu kevääseen liittyvillä asioilla jne…

c. Rakentakaa seinälle suuri vuodenaikaympyrä. Kirjoittakaa kuukausien nimet oikeiden vuodenaikojen yhteyteen. Liittäkää jokaisen vuodenajan ajankohtaan liittyvä väri- tai kuvasymboli.

d. Laulakaa vuodenaikoihin ja kuukausiin liittyviä lauluja, kuten:

  • Aakkosloru; säv. Esa Helasvuo, san. Tuula Kallioniemi ”ABCDEFG Kevät kohisee…
  • Rati riti ralla; Suomalainen kansansävelmä, san. Marja Konttinen
  • Kevätsää; Saksalainen kansanlaulu, suom san. Samppa Asunta ”Kevätsää lämmittää…
  • Mä kuljin metsätietä; kansanlaulu. ”Mä kuljin metsätietä, ol suvi parhaillaan…
  • Syysretki; Ruotsalainen kansansävelmä, san. Maisa Krokfors ”Lähtekäämme metsään…
  • Kuukaudet; säv. Ilkka Kuusisto, san. Pia Perkiö ”Tammikuu on pakkaskuu…

Elokuvan katsomisen jälkeen

a. Keskustelkaa elokuvasta kuvakirjojen avulla. Tarkastelkaa kirjojen kansia. Mitä Viiru ja Pesonen niissä tekevät? Sepittäkää omia tarinoita kansikuvien pohjalta pienissä ryhmissä. Mihin vuodenaikaan elokuvan eri tarinat sijoittuvat? Mistä niin päättelette? Mitä Viiru ja Pesonen tekevät eri vuoden aikoina? Piirtäkää kuvia elokuvan eri tarinoista ja kiinnittäkää niitä vuodenaika kalenteriin. Voitte myös käyttää 4.b-tehtävän piirroskuvia.

b. Mitä talvella voi tehdä? Esimerkkejä talvipuuhista ulkona:

Kenen jäljet Lähtekää ulos etsimään lumesta jälkiä. Löydättekö pihamaalta jälkiä, jotka voisivat olla Viirun tai Pesosen? Mitkä löytämistänne jäljistä ovat ihmisen ja mitkä eläinten jättämiä jälkiä? Millä tavoin jäljet on tehty, esim. auton renkaan jälki? Tunnistatteko eläimiä jälkien perusteella? Voitte myös leikkiä näin: yksi aikuisista menee piiloon ja toiset yrittävät jälkiä seuraamalla löytää piiloutujan.

Lumen maalaaminen Rakentakaa yhdessä suuri lumilinna. Maalatkaa lumilinnan seinämiin kalojen kuvia. Lunta voidaan maalata värjätyillä vesillä. Nestemäiset pullovärit soveltuvat hyvin värivesien tekemiseen, esim. 2rkl väriä 3 litraan vettä. Maalaamiseen käyttäkää maalipensseleitä. Värivesiä kannattaa tehdä riittävän suuri määrä ennen työskentelyn alkua.

Tai muotoilkaa lumesta eri mallisia kaloja. Myös lumisohjoa voi värjätä ja käyttää sitä rakenteluun ja muovailuun. Lumisohjoa voidaan valmistaa ämpärissä laittamalla ämpäriin ensin 1 litra värillistä vettä 5 litran ämpäriin. Sitten ämpäriin lisätään lunta niin paljon, että sohjosta tulee sopivan vahvuista muovailtavaksi käsin tai lapion avulla.

Huom! Suojatkaa vaatteenne tarvittaessa sadevaatteilla.

c. Mitä keväällä tai syksyllä voi tehdä? Esimerkkejä kevät- ja syyspuuhista ulkona:

Valokuvaajaleikki Asettukaa pareittain, siten että kaksi lasta seisoo peräkkäin. Edessä oleva lapsi on kamera ja takana seisova kameran käyttäjä. Kameran käyttäjä kuljettaa silmät sidottua / kädet silmien edessä ”kameraa” sopivan maiseman tai kohteen eteen ja avaa ”kameran” silmät. Kohdetta katsotaan lyhyesti ja silmät peitetään uudelleen ja jatketaan matkaa uuden kohteen luokse. Kolmen kuvan jälkeen vaihdetaan osia. Lapsia on hyvä muistuttaa, että kameraa on kuljetettava varoen.

Miltä tuntuu Etsikää ja tunnustelkaa erilaisia asioita luonnosta. Etsikää jotain mikä voisi tuntua yhtä pehmeältä kuin Viirun turkki, yhtä piikikkäältä kuin Pesosen parta, yhtä sileältä kuin kananmuna, jne.. Keksikää yhdessä lisää tunnusteluasioita elokuvaan liittyen. Tunnustelkaa niitä myös silmät kiinni.