keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Hollywoodin kultakauden genre-elokuvissa asiat esitetään usein yksinkertaisina vastakohtapareina siten, että esimerkiksi hyvä ja paha ovat selkeästi erotettavissa toisistaan ja niitä edustaa kaksi eri ihmistä, sankari ja roisto.  

a) Seuraavassa on lista vastakkainasetteluista ja vastakohtapareista, joita genre-elokuvissa usein esiintyy. Mihin genreen liittäisit nämä kaksijakoisuudet? 
  • elämä – kuolema 
  • nainen – mies 
  • aikuinen – lapsi 
  • luonto – kulttuuri 
  • luonto – teknologia 
  • maaseutu – kaupunki 
  • mennyt – uusi aika 
  • yliluonnollinen – normaali 
  • vapaus – vastuun ottaminen 
  • itsenäisyys – perhe-elämä 
  • rakkaus – raha 
  • rakkaus – viha 
  • sota – rauha 
  • me – muut 
  • järjestys – sekasorto 
  • kaunis – ruma 
  • lihava – laiha 
  • köyhä – rikas 
  • työväenluokka – ylhäisö 
 
Esimerkkivastauksia: 
  • elämä – kuolema (melodraama, kauhuelokuva, toimintaelokuva, rikoselokuva) 
  • nainen – mies (melodraama, musikaali, screwball-komedia, seikkailuelokuva, pornoelokuva) 
  • aikuinen – lapsi (lastenelokuva, komedia, melodraama, nuortenelokuva) 
  • luonto – kulttuuri (lännenelokuva, toimintaelokuva, seikkailuelokuva, katastrofielokuva) 
  • luonto – teknologia (tieteiselokuva, toimintaelokuva, seikkailuelokuva, katastrofielokuva) 
  • maaseutu – kaupunki (lännenelokuva, kotimaiset "heinälatoromanssit" ja rillumareielokuvat) 
  • mennyt – uusi aika (historiallinen elokuva)
  • yliluonnollinen – normaali (satuelokuva, fantasia, kauhuelokuva, uskonnollinen elokuva) 
  • vapaus – vastuun ottaminen (lännenelokuva, melodraama, nuortenelokuva) 
  • itsenäisyys – perhe-elämä (melodraama, komedia) 
  • rakkaus – raha (melodraama, komedia, rikoselokuva, film noir) 
  • rakkaus – viha (melodraama, murhamysteeri) 
  • sota – rauha (sotaelokuva, historiallinen elokuva, lännenelokuva, toimintaelokuva) 
  • me – muut (sotaelokuva, urheiluelokuva, tieteiselokuva, toimintaelokuva, lännenelokuva) 
  • järjestys – sekasorto (lännenelokuva, kauhuelokuva, katastrofielokuva, gangsterielokuva) 
  • kaunis – ruma (komedia, kauhuelokuva, musikaali) 
  • lihava – laiha (komedia) 
  • köyhä – rikas (elämäkertaelokuva, historiallinen pukudraama, melodraama) 
  • työväenluokka – yläluokka (historiallinen elokuva, melodraama, musikaali) 
 
b) Minkälaisia vastakohtapareja löydät Australia-elokuvasta? Esimerkiksi mies – nainen, vapaus – vastuun ottaminen, sadekausi – kuiva kausi, valkoiset 
– aboriginaalit, "roskaväki" – aristokraatit, koti – kasvatuslaitos, kulkeminen – paikalleen asettuminen, sankarit – roistot, väkivalta – huolenpito, lapsi – aikuinen, rauha – sota, luonto – ihminen, raha ja valta – koti ja perhe, tekopyhyys – välittäminen, puhtaus – likaisuus, historia – nykyaika, ahneus – moraali, ulkokuori – sisäinen olemus 
 
c) Kirjoita tai selitä suullisesti esimerkkien avulla jonkin Australiasta löytämäsi vastakohtaparin sisältö. 
 
Malleja: 
  • Ulkokuori – sisäinen olemus: Kipling Flynn on ulkomuodoltaan epämiellyttävä ja pinnalta pelkkä juoppo, mutta sisältä paljastuu hyväsydäminen, huumorintajuinen ja rohkea seikkailijaluonne. King Carney puolestaan esiintyy hienona herrasmiehenä, mutta on oikeasti ahne ja moraaliton. 
  • Luonto – kulttuuri: Kulttuuria elokuvassa edustavat: kaupunki, valkoisten sivistys, hienot vaatteet, puhtaus, autot, lentokoneet, laivat, raha, aseet, sota. Luontoa edustavat erämaa, Faraway Downs, eläimet, sade, lapset, laulaminen, aboriginaalien tarusto, taiat, ennustukset, kiroukset. Sota, kulttuurin pimeä puoli muuttaa myös kaupungin "erämaaksi" ja rähjäiseksi.  
  • Kulkeminen – paikalleen asettuminen: Droverin ja Nullahin tilanne on rinnakkainen: kummatkin ovat "puoliksi valkoisia". He ovat kahden maailman rajalla, luonnon ja kulttuurin, ja kokevat vetoa sekä Sarahin edustamaa perhe-elämää kohtaan että erämaan seikkailuihin, vapauteen ja itsenäisyyteen. 
  • Mies – nainen: Baarissa naisille on erillinen osasto, eivätkä he saa tulla tiskille miesten seuraan. Drover on fyysinen ja käytännönläheinen kaveri, kun taas Sarah pukeutuu koreilevasti eikä ole tottunut seikkailuihin erämaassa. Sukupuoliroolit eivät kuitenkaan mene täysin perinteisen kaavan mukaan. Elokuvan kuluessa molemmista paljastuu uusia puolia ja etenkin Sarah tekee myös monia "miehisiksi" miellettyjä asioita. Drover puolestaan itkee elokuvan loppupuolella baarissa, ja Droveria esittävä Hugh Jackman myös "esineellistetään" elokuvan alkupuolen kohtauksessa, jossa hän peseytyy Nicole Kidmanin kurkistellessa häntä teltasta.